Onsterfelijk!

26 maart 2016 20:30

Beste mensen, wederom een week voorbij met vooral op voetbalgebied het grote verlies van Neerlands beste voetballer aller tijden Hendrik Johannes Cruijff, oftewel El Salvador, El Flaco, Nummer 14, Het orakel van Betondorp.

Ik hoorde het onderweg naar mijn werk in de auto, en op het parkeerterrein aldaar heb ik denk ik zo’n 5 minuten stil in de auto gezeten.

Wat Messi nu is voor de jeugd, dat was Cruijff voor mij toen ik nog als pupil rondliep op het veld.

Nooit zal ik de finale in 1974 vergeten, Duitsland – Nederland,  na de aftrap langdurig balbezit voor Nederland, Cruijff laat zich iets zakken, wil ook even het gevoel aan de bal hebben, daarna steekt hij schuin een stukje over naar de linkerkant van het veld, net boven de middenstip, hij word aangespeeld en gaat een dribbel en rush aan, en word neergehaald in het strafschopgebied.

Afijn de rest weet U, helaas verloren we, maar nog af en toe denk ik nog wel eens aan 1978, ook toen stond Nederland in de finale tegen Argentinie, Cruijff was daar niet bij, om wat voor reden dan ook, maar als hij er wel bij was geweest dan….

Ook de uitspraken over voetbal dat kon Cruijff als de beste, hij was een echte kenner, stond aan de bakermat van het Barcelona van nu, en was in de tijd dat hij daar trainer was degene die de Catalanen weer trots maakten.

Enkele uitspraken:

"Je moet schieten, anders kan je niet scoren."

"Elk nadeel heb z'n voordeel."

"Hun verdediging was net een geitenkaas."

"Voetbal is simpel: je bent op tijd of je bent te laat. Als je te laat bent, moet je eerder vertrekken."

En zo zijn er nog veel meer op te noemen, maar als je naar hem luisterde, en het ook begreep, wat af en toe best lastig was, dan kwam je tot de conclusie dat hij altijd gelijk had, en hijzelf wist dat maar al te goed!

We zullen hem missen!

Op naar de kleine rakkers, onze F1 had nog een mooi Paastoernooi te gaan, en zo’n 35 minuten rijden vanaf Meerburg werden we verwacht in Assendelft bij Sva.

Omdat Paul helaas nog niet zover is mbt blessure hadden we wederom 2 eerste jaars talenten uitgenodigd, Yvo en Jeppe uit de stal van Ronald van de F3.

Stralend weer, niets stond een mooie ochtend in de weg, en ja hoor, daar kwam de discussie weer, toen ze zagen dat we op echt gras moesten spelen.

Van alle kanten klaagzang van de spelers, waarop ik dat een beetje zat werd, ik riep de groep bijeen.

Vervolgens trok in een stuk gras uit het veld en zei tegen de spelers; Dit is echt gras, hier gaan jullie op spelen! Voetbal hoort op echt gras gespeeld te worden!

Ik liet de spelers ruiken aan het stuk gras en vroeg; wat ruiken jullie, waarop ze allemaal tegelijk antwoorden; Ja gras.

Ik wees naar het kunstgrasveld ernaast en zei; Jullie willen daar liever op spelen? Dat is plastic, kunststof, maar dit! En ik hief het stukje gras weer op, dit is het echte werk! en nu het veld op!

Dat klonk misschien een beetje bruut, hoor ik U denken, maar die discussies worden steeds erger de laatste tijd, hoe meer kunstgrasvelden hoe kwetsbaarder we worden, en als we dan toch een keertje moeten spelen op echt gras dan…

De eerste wedstrijd werd gewonnen met 3-0 en op echt gras! En met goed voetbal, ook de eerste jaars vielen prima in.

De tweede wedstrijd, op het kunststof, plastic veld was matig, ballen kwamen niet aan, en dat resulteerde in een uitslag van 0-0.

Derde wedstrijd werd gewonnen met 3-0, vooral de 3-0 en wat eraan voorafging was zeer mooi, goed voetbal dus werd de finale werd gehaald!

Even pauze, Remi en ik trakteerden onszelf op een patatje en een kroket.

Nou ja Patatje, ik had het bakje neergezet op de bar, een aantal spelers van onze F1 schoof aan en begon gewoon uit het bakje patat te plukken, of het de normaalste zaak was, en dacht laat ook maar, die brutaliteit heb ik er zelf misschien wel ingekregen!

De finale, er  werd prima gevoetbald, goed ook om te zien dat onze eerste jaars Yvo en Jeppe al prima positie kunnen houden, en erg brutaal spelen, ik genoot daar  van.

Deze finale werd met 1-0 gewonnen, en dus was de derde toernooiwinst dit seizoen een feit.

Zoals gewoonlijk juichend het veld af, maar er is sinds vandaag iets nieuws bijgekomen, samen doen ze een soort dansje zie foto’s, waar ze dat vandaan hebben?

Volgende week Zaterdag dan spant het erom, uit tegen Alphen, dan moet het gebeuren, we laten een touringcar komen om alle fans mee te nemen.

Nog even terugkomend op de vele uitspraken van Johan Cruijff, er is er een die heel toepasbaar is,

"In zekere zin ben ik waarschijnlijk onsterfelijk."

En zo is het ook, de gedachtengoed van Johan Cruijff mag nooit vergeten worden!

Andre B.