Scheidsrechters

Het uitgangspunt van de scheidsrechterscommissie is dat de commissie de taak heeft om voor alle thuiswedstrijden een arbiter aan te stellen, waar geen scheidsrechter is aangewezen door de KNVB. De kern is het scheidsrechters collectief, waarin arbiters zitten die met de vereiste opleiding minimaal 2 wedstrijden per maand beschikbaar zijn om een wedstrijd te leiden. Om de kwaliteit te waarborgen zal de vereniging er naar streven dat de verenigingsscheidsrechter een voor de doelgroep vereiste opleiding heeft gevolgd.

Het bestuur van de vereniging verklaart een actief beleid te voeren om zorg te dragen voor het aanstellen van geschikte en voldoende scheidsrechters en de arbiters zullen zich conformeren aan de opgestelde regels zoals: “Geen (digitale) pas is niet spelen” en “Getoonde kaarten worden altijd vermeld”.

Doel van de commissie

De commissie bestaat uit alle scheidsrechters, die op regelmatige wijze een wedstrijd leiden voor de voetbalverenging. Om als scheidsrechter tot deze commissie gerekend te worden, moet de arbiter zich gemiddeld minimaal 2 speeldagen per maand beschikbaar stellen en de vereiste opleiding te hebben gevolgd of nog te willen volgen. Binnen de scheidsrechterscommissie is een scheidsrechterscoördinator aangesteld, die fungeert als contactpersoon voor het bestuur.

Bereiken van ons doel

• De scheidsrechterscommissie zorgt ervoor dat alle thuiswedstrijden een scheidsrechter hebben.
  • Ook regelt de scheidsrechterscommissie het begeleiden en opleiden van jeugdscheidsrechters. Het organiseren van spelregelavonden is ook een van de taken van scheidsrechterscommissie. Zorgen dat de jeugd het spelregelbewijs haalt en de spelregels begrijpen en kunnen toepassen in de praktijk.
  • Het verzorgen van de kleding en toebehoren voor de scheidsrechters om op speeldagen deze te kunnen toepassen.
  • Afhandelen van tuchtzaken namens de vereniging.
  • Contacten onderhouden met KNVB en clubs uit omgeving om te komen tot een betere arbitrage op de velden.
  • Stimuleren en actief werven van verenigingscheidsrechters en ze voorzien van de benodigde kennis en opleidingen.

Zelf scheidsrechter worden?

Om nog meer wedstrijden op een goede wijze te leiden en mee te gaan in de groei van de vereniging, hebben we behoefte aan meer bekwame leidersvrouwen en –mannen op het veld. Daarom organiseert Meerburg bij voldoende aanmeldingen een KNVB-cursus “Verenigingsscheidsrechter”, verzorgd door een professionele KNVB docent. Deze cursus bereidt scheidsrechters voor op het leiden van 11 tegen 11 wedstrijden (junioren en senioren). Na succesvolle afsluiting ontvang je een officieel KNVB-verenigingsscheidsrechters diploma en kan je direct aan de slag met het leiden van wedstrijden op onze vereniging.

De opleiding bestaat uit de volgende onderdelen:

• 4 avondbijeenkomsten
  • Fluiten van tenminste 4 stagewedstrijden

Tijdens de stagewedstrijden wordt elke deelnemer begeleid door een ervaren scheidsrechter van onze club, die na elke wedstrijd concrete feedback geeft. De cursus is geschikt voor iedereen vanaf 14 jaar. De cursus is gratis en bij voldoende aanmelding vinden de bijeenkomsten plaats bij Meerburg. Lijkt het je leuk voetbalwedstrijden in goede banen te leiden en denk je over voldoende leidinggevende capaciteiten te beschikken om dat voor elkaar te krijgen, dan ben je de juiste persoon om een scheidsrechter te worden.

Wat krijgt je als scheidsrechter van Meerburg?

Al enkele jaren investeert Meerburg in de goede arbitrage. Bijvoorbeeld door het kosteloos aanbieden van KNBV-opleidingen zoals de KNVB cursus Verenigingsscheidsrechter. Scheidsrechters worden daarna ook begeleid, door ervaren scheidsrechters en de scheidsrechterscommissie. Indien gewenst, zijn er ook mogelijkheden om je verder te ontwikkelen als scheidsrechter, bijvoorbeeld door het volgen van vervolgcursussen. En, niet onbelangrijk, je bent onderdeel van een leuk team!

Daarnaast krijgen gediplomeerde scheidsrechters van de club een scheidsrechters pakket:

• KNVB-scheidsrechters outfit bestaande uit een shirt, broek en sokken
  • Arbitrage trainingspak
  • Fluitje
  • Rode en gele kaart
  • Scoreblok

Voorwaarde voor het verkrijgen van dit pakket is dat je minimaal 1 keer in de 2 weken een wedstrijd op de club fluit.