Meerburg E3 maakt 100 goals in competitie

16 mei 2015 16:15

De kampioenen van Meerburg E3 wonnen ook hun laatste wedstrijd, en wisten door zesmaal te scoren het aantal doelpunten op exact honderd te krijgen! Dat gebeurde tegen een taai en fel spelend RCL E4, dat toch ook driemaal scoorde. Einduitslag 6-3. Geen vlekkeloze laatste wedstrijd dus voor de E3, maar wel een astronomisch doelsaldo na een seizoen waarin de ploeg van Rien van Veen en Rik Havik zich onverslaanbaar toonde: 100-21.

Het viel even niet mee, om na een zonovergoten toernooi donderdag bij BSC’68 (met een mooie tweede plaats in de 2e klasse poule) weer te spelen in de druilerige regen om half negen ’s ochtends. Mees en Ted waren nog afwezig, Robin (E4) en keeper Damian (F1) vielen voor hen in. De thuisploeg begon veel te mat aan de wedstrijd, en RCL had er duidelijk zin in om het de kampioen moeilijk te maken. Zo kwam Meerburg 0-1 achter, Damian redde tweemaal van de lijn, maar de verdedigers weifelden en kregen de bal niet weg. Een achterstand. Even wennen.

Gelukkig kreeg Meerburg na een minuut of tien meer grip op de wedstrijd. Duels werden weer gewonnen, maar goede passing bleef uit, totdat Milan Wout vrijspeelde, die aannam en heel slim met een halve teen de bal achter de keeper van RCL tikte. De 2-1 werd kort daarna gemaakt door een onfortuinlijke RCL-verdediger die te hard terugspeelde, maar de 3-1 was wel weer erg fraai, gescoord door Sam, op zijn gekende wijze: snel zoeken naar dat beetje ruimte om uit te halen, en als hij het dan krijgt niet twijfelen maar hard binnenschieten. Voor rust werd het nog 4-1 door een fraaie goal van Jurre vanaf rechts – vanaf de achterlijn naar binnen draaien, met links schieten.

RCL bleek echter een tegenstander die je niet zomaar op de knieën krijgt. Sommige jongens voetbalden goed, en kinderachtig in de duels waren ze ook niet, met een compliment voor de nummer Zes die overal opdook en af en toe zelfs door Sam en Eric niet bij te houden was! Kort na rust viel de 4-2 door RCL, en begon Meerburg aan een moeizame zoektocht naar de zo begeerde 99e en 100e goal van het seizoen. Nathaniel was er tweemaal vlakbij dankzij individuele acties, maar echt druk en goed voetbal kon de E3 niet spelen. Het was opnieuw de goed spelende Wout die (nu vanaf rechts) de ban brak met een schot in de bovenhoek toen hij heel even een centimeter ruimte kreeg. Daarna was het driftig zoeken naar nummer 100. Die werd even later gemaakt door Emma. Ze schoof goed in als laatste man, speelde de bal even naar haar linkervoet en krulde de bal van afstand over de keeper heen. De verdedigster maakt niet veel goals, maar deze was natuurlijk memorabel!

RCL verkleinde de marge nog tot 6-3, een goede goal waarbij de Meerburg verdediging uit positie was, waardoor de spits van RCL alleen opdook voor de uitstekend keepende Damian uit de F1. Daarna was de wedstrijd gespeeld, en verlieten beide teams met opgeheven hoofden het veld – het ene omdat er goed gespeeld was tegen de kampioen, het andere omdat een sterk seizoen met 100 goals werd bekroond. Afgetekend topscorer werd spits Milan, en al scoorde hij in deze slotwedstrijd niet: je zal hem maar moeten verdedigen.

Na afloop werden Rien en Rik bedankt, met bloemen en een fraaie fotolijst. Twee toptrainers die deze E3 naar een kampioenschap hebben geleid, die zorgzaam waren en boven alles de jongens en de jongedame geleerd hebben beter voetbal te spelen, week na week. Terechte lof voor hen na dit prachtige seizoen!

Gerwin van der Werf