Stuiterballen bij E3

7 april 2013 12:30

6 april. Zonnestralen door het wolkendak. Een “Heerentijd” om te spelen – 13.00 uur . Een “Heerenclub” als opponent: Wassenaar. En iedereen voelde het: we hebben nu toch echt die barre winter van 2012/2013 achter ons gelaten; it’s spring.

Opa’s en Oma’s verzamelden zich rond het veld. Klapstoeltjes werden uitgeklapt langs de zijlijn. Een Engelstalige scheidsrechter die normaliter een typische zomersport als cricket fluit en dan umpire heet. Alle ingrediënten voor een heerlijke voetbalmiddag waren aanwezig.

Meerburg E3, steevast vergeten in het E-bulletin als kampioenskandidaat, maar gewoon strak als 3e meedraaiend in de top van de competitie, moest in Wassenaar aantreden op regulier gras dat er fantastisch uit zag. Nadere inspectie leerde echter dat het “groen” danig te leden had gehad onder de droogte van de laatste maanden. En dan is een voetballende ploeg met een hoog baltempo zoals E3 dikwijls in het nadeel. Zo ook deze middag…

De thuisspelende opponent kent de grillen van het eigen hoofdveld al jaren en had de opstelling aangepast aan de elementen: een langgerekt veld met een klassieke sweeper achterin, en een spits diep achter onze laatste linie. Hiermee gebruik makend van het feit dat buitenspel nog geen regel is in de E.
En niet te vergeten de sloot, waar de wedstrijdbal 54 in keer verdween waardoor de wedstrijd effectief een stuk korter duurde.

Maar:

“White”, zoals Meerburg steevast werd aangeduid door de scheidsrechter, liet zich door het bovenstaande niet van de wijs brengen. Het Technisch Hart – ditmaal door afwezigheid van Rick teruggebracht tot een duo, maar wel onder het toeziend oog van Hoofd E-Opleiding Frank – had een konijn uit de hoge hoed getoverd: Bengt stond linksbuiten! Wassenaar, dat van tevoren nog geoefend had op de Meerburg-looplijnen uit de heenwedstrijd (10-3 voor Zoeterwoude) was volledig van slag. Het toegestroomde publiek zag in de 2e helft waarom: Koos kapte zijn opponent 47 keer uit en schoof in op Finn Haverschmidt. Die verlengde het spel naar links met een loop-pass die door de eerder genoemde Bengt op juiste waarde werd geschat en in de verre hoek werd geschoten. Dat betekende op dat moment de 2-0, en de doodsteek voor het elitaire groen-witte vreemdelingenlegioen.

Daaraan voorafgaand had zich in het eerste bedrijf een wedstrijd afgespeeld waarin Meerburg moeite had met echt gras. Of wat het er had moeten liggen. Ballen werden verwacht, maar bleken op te stuiten. Of weg te stuiten. Of heel hoog op te stuiten. Gewoon zoals papa het vroeger allemaal heeft meegemaakt, maar waar de moderne Messi-Ronaldo geen rekening meer mee houdt.
Milan – met inmiddels een ochtendwedstrijd met E5 in de ledematen - hield het echter achterin droog. Dit in samenwerking met een zeer solide spelende Finn van der Meer en een stofzuigende Jochem.
Het meest cruciale moment was in de 2e helft toen Robin een streep van een Boliviaans jeugdinternational uit de kruising roste, en vervolgens de rebound van het grootste talent uit de Balkan, maar tegenwoordig voetballend in Wassenaar, keerde. Op het scorebord stond trouwens toen nog 0-1, door een droge knal van Koos uit een corner van Kas.

Na de eerder beschreven droomcombinatie die de 0-2 betekende, scoorde de scherp spelende Yannick tegen het einde nog de 0-3 met een droge knal.

Volgende week de kraker: Quick Boys uit, 08.30. We verzamelen vrijdagavond bij Willy-Zuid voor de wedstrijdbespreking; de zomer komt er aan!

Marc