E4 wint van lastig Foreholte

21 april 2012 15:45

Om uitzicht te houden op het kampioenschap, moest Meerburg E4 zaterdag winnen van Foreholte. Een ploeg die vijfde staat, maar met name tegen de andere topploegen uit de poule al goede resultaten had gehaald. Met dat in het hoofd, en de afwezigheid van de vakantievierende Thijs, was de wedstrijd bij voorbaat zeker niet gewonnen.

Dit bleek ook al snel in de wedstrijd. In de eerste tien minuten had de E4 al enkele kansen gekregen, waarbij de bal tegen de lat en de paal kwam. En zoals de voetbalwetten voorschrijven, valt het doelpunt dan aan de andere kant. De bijna traditionele 0-1 achterstand. Maar zoals altijd, liet het team zich hierdoor niet ontmoedigen, en ging het door waar het gebleven was: vol strijd, inzet en combinatievoetbal de aanval zoeken. Dit geloof in eigen kunnen werd beloond door een doelpunt van Thomas. Dat Foreholte nog steeds een engeltje op de lat had, bleek na weer 2 ballen op de paal. Het engeltje en de keeper hadden echter niets in te brengen tegen een mooi schot van Maarten: 2-1. Toen snel daarna de 3-1 werd gescoord door Jip, was de opluchting binnen het team voelbaar. Maar Foreholte werd wel steeds gevaarlijker. Met name de snelle en balvaardige buitenspelers bezorgde de verdediging van Meerburg problemen. Uit zo’n aanval werd de stand vlak voor rust op 3-2 gebracht.

Waar voor de rust de E4 duidelijk de betere ploeg was, werd het na de limonade een gelijkwaardiger strijd. Het bleef een aantrekkelijke wedstrijd, waarbij het spel in hoog tempo heen en weer golfde met mooie aanvallen en kansen aan beide kanten. En de spanning was ook duidelijk voelbaar. Tot halverwege de helft de keeper van Foreholte bij een redding op de grond lag, en Maarten op grote afstand van de goal de bal in de voeten kreeg. Hij bedacht zich geen moment, en met een afstandsschot / lobje kwam de bal via de onderkant van de lat in het doel. Voor het eerst dit seizoen gaven de coaches een brul die in het centrum van Voorhout te horen moet zijn geweest. Niet alleen vanwege de schoonheid van het doelpunt, maar ook omdat ze voelden dat de wedstrijd nu gespeeld was. En ondanks wat benauwde momenten was dat ook zo.

De E4 heeft tegen Foreholte vooral solide gespeeld. Vol vertrouwen, opgebouwd na de goede resultaten van de afgelopen weken, bleef de ploeg in een goede afloop geloven. Er waren een aantal spelers die een wat mindere dag hadden, maar dit werd gecompenseerd door spelers die boven zichzelf uitstegen. Foreholte is een zeer goede 1e jaars ploeg, waar niet makkelijk van gewonnen wordt. Dat de E4 ze heeft verslagen met 4-2 is gewoon een uitstekende prestatie!

Omdat Rijnvogels heeft gewonnen van VVSB, kan de tweede plaats in de poule de jongens van Meerburg E4 niet meer ontgaan. Wie had dat gedacht aan het begin van het seizoen! En de wedstrijd tegen koploper Quick Boys staat nog op het programma (28 april of 19 mei), waarin gespeeld gaat worden om de eerste plaats.

Maar hoe het seizoen ook eindigt, de coaches en ouders zijn supertrots op de E4. De jongens zijn een hecht team geworden, met waardering voor elkaar: als persoon en de voetbalkwaliteiten. Daarnaast zijn alle spelers beter geworden. Het plezier waarmee ze tweemaal in de week trainen en wedstrijden spelen is duidelijk zicht- en voelbaar. Dat daarbij ook zulke goede resultaten worden gehaald, is alleen maar een bonus.