Onrust in het Stiltegebied. Van onze verslaggever E7

26 november 2011 21:45

Meerburg had zaterdag het genoegen tegen de koploper te mogen voetballen. Vol goede voornemens, “samenwerken” en “er vanaf het begin vol in gaan”, vertrok het onverschrokken team naar Koudekerk, dat voetbalt in een stiltegebied.

De E7 heeft de afgelopen wedstrijden de reputatie opgebouwd vooral in de tweede helft de winst te pakken. Ongelukkig genoeg weegt deze winst niet altijd op tegen de prestatie van de tegenpartij in de eerste helft. Dit keer, echt waar, dit keer zou de E7 vanaf het begin strijden!    De jongens lopen gezamenlijk het veld op, shirt keurig in de broek, sokken opgetrokken, het haar in een scheiding.Op het grasveld (in dat stiltegebied) staan 7 stevig uit de klei getrokken boerenzonen op ons te wachten, bij voorbaat, zo lijkt, te genieten van hun aanstaande kampioenschap.

Uit tactische overwegingen besluit de tegenpartij met maar 7 spelers in het veld te willen spelen. De opstelling, door Milo geadviseerd aan trainer Niels, moet op het laatste moment gewijzigd worden. Gelukkig is er één positie onomstreden, het doel, de keper is Nick.De scheidsrechter (ook een boer…) fluit af, drie wisselspelers Yassier, Casper en Milo staan zich langs de kant te verbijten, zij kunnen hun honger naar de bal nog niet stillen.Cos, linksback, begint met lopen en zal gedurende zijn speeltijd kilometers blijven maken. De E7 kraakt onder het gewicht maar weet stand te houden. Teun kapt tegenstanders uit, zet met zijn splijtende passes de bijl in de wortels van  de Koudekerkse verdediging.

Met de inval van Yassier volgt een echte counter, die zich uitbetaalt in een goal. De E7 overtreft zichzelf in het samenwerken en door er vol in gaan: met de hulp van pingelaar Milo wordt de tweede goal gescoord. Dat laat Koudekerk niet onberoerd, ondanks het verdedigende werk van vaste-rots-in-de-branding Floris wordt de tussenstand na de eerste helft 2-1 voor Meerburg. In de tweede helft blijkt maar weer eens de waarde van Casper: ondanks de inspanningen van onze keeper weet hij op precies het goede moment op de juiste plek zijn voet tegen een pegel van Koudekerk te krijgen: de bal wordt door Casper van de doellijn gehaald. Enig ongeloof, zich uitend in sprakeloosheid, maakt zich meester van de tegenstander, passend in deze omgeving. De E7 wordt daarentegen steeds enthousiaster aangemoedigd, trainer Niels geeft die aanwijzingen die passen bij het behalen van de overwinning - naast mestgeur hangt die in de lucht.Cas werkt zichzelf in een kansrijke positie, helaas lukt het hem dit keer niet om te scoren.

Maar ook Koudekerk gelooft nog in een overwinning, de ploeg scoort tegen het einde van de wedstrijd de gelijkmaker. Meerburg wil de pot spannend maken en geeft daarom tegen het einde van de wedstrijd veel ruimte weg op zoek naar de counter. Leon levert  vanuit de verdediging meermalen een belangrijke bijdrage aan zo’n counter. Eloy weet op het middenveld met zijn technische spel regelmatig de verdediging in twijfel te brengen zodat er echt in de allerlaatste minuut 3-2 gescoord wordt. Werkelijk waar: een in zijn eenvoud ongelooflijk mooi doelpunt, dwars door het midden. De Scheids lijkt de tijd te zijn vergeten of deze ongelooflijke stand te moeten verwerken, de tijd tot het daadwerkelijke eindsignaal lijkt duurt eindeloos lang. Toch stelt de E7 de overwinning veilig. Juichend naar de kleedkamer   waar de overwinning  zich goed laat smaken.

Pas na de  ere ronde van Meerburg E7  door dorpse Koudekerk keert de rust uiteindelijk weer terug in dit gebied.