D1 start met videoanalyse

8 oktober 2013 18:00

Om de trainingen bij de D1 nog meer inhoud te geven wordt er sinds kort gebruik gemaakt van video analyse. Thuiswedstrijden worden vanaf nu opgenomen met een camera en bij de eerstvolgende training kunnen de mannen beelden terugzien om te kijken wat goed ging en wat beter kan.

Op dit moment is Meerburg hard aan het werk om een videokanaal op te zetten zodat het in de toekomst mogelijk moet zijn om van elk team dat thuis speelt de beelden van de wedstrijd op te vragen. Bij de D1 hebben we hier een start mee gemaakt. Wellicht is de manier zoals wij het doen een idee voor meerdere teams waar mensen bij betrokken zijn die handig zijn met videobewerking.
Wij werken als volgt. Op het terras staat bij thuis wedstrijden op het hekwerk een camcorder gemonteerd die een redelijk overzichtelijk beeld geeft van veld 1 (of 2). De camera is zo vastgemaakt dat er geen persoon bij hoeft te staan voor de bediening. Vervolgens filmen we de hele wedstrijd vanaf een vast punt. Op de bank schrijven we op in welke minuut er iets gebeurd wat we graag terug willen zien, bijvoorbeeld een tegengoal. Thuis is het dan makkelijk om de momenten die we willen hebben op te zoeken en te knippen in diverse clips.

Vervolgens kunnen we voor de training op een laptop even kort de beelden laten zien en proberen we vragenderwijs te achterhalen of de mannen zelf zien wat er mis gaat en wat de oplossing had moeten zijn. Zo proberen we de jongens actief te laten nadenken over het spel en bovendien vinden de jongens het leuk om zichzelf terug te zien. Komend seizoen gaan we dit toepassen en hopelijk draagt het bij aan de ontwikkeling van de mannen als voetballer.