Revanche na kerstkalkoen

DONK JO13-1

Meerburg JO13-3

18 januari 2020 14:30

De jongens en meisjes van de JO13-3 hebben de kerstkalkoen goed verteerd. De koppies staan goed en de resultaten mogen er zijn. Coach Paul Nibbelink koos er niet voor met zijn selectie in het kielzog van Ajax en PSV naar Qatar af te reizen. Om meerdere redenen een wijze keuze. De eerste trainingen werden gewoon afgewerkt op de tochtige velden van het eigen Meerburg.

Waar het frêle team het in de competitie moet opnemen tegen gasten die een jaar ouder zijn, begon de oefencampagne tegen de leeftijdsgenoten van RCL. Kort voor de jaarwisseling werd in een extreem natte wedstrijd nog nipt verloren van de Leiderdorpers. Nu was onze JO13-3 duidelijk de bovenliggende partij en werd verdiend gewonnen met 3-0. Om nog meer wedstrijdritme op te doen reisden de jongens en meisjes midweeks naar Noordwijk. Veel balbezit en weinig kansen, zo is deze pot het beste samen te vatten. 1-1 was de eindstand. Voor de Meerburgers die vlak voor de kerst een aantal keer ongenadig klop kregen, waren dit resultaten die vertrouwen gaven.

Emoties
Om het echie stond op zaterdag Donk uit Gouda op het menu. Laat dat nu net de tegenstander zijn waar eerder dit seizoen van werd verloren na een eindeloos reeks gemiste kansen, een scheidsrechterlijke dwaling en hoogoplopende emoties bij enkele matadoren van Meerburg. Tijd voor revanche op Donk en vooral op het eigen presteren in het recente verleden.

Dat onze JO13-3 beter kan voetballen was al duidelijk, maar de JO13-1 van Donk heeft twee sterke punten: lengte en kilo’s. Zo stond er bijvoorbeeld een rechtsback van pakweg 1 meter 80 in de mandekking op onze Matz van ongeveer 1 meter 40. De zware bezetting van het Donkse middenveld was een kluif voor onze Cas en Yvo. Maar doordat dit tweetal in de beginfase kort erop zat en praktisch alle duels won, kon Meerburg vooruit voetballen. Scott en Matz vonden elkaar goed in de voorhoede en door een surplus aan techniek draaide Matz de zendmast uit Gouda uiteindelijk zo dol dat hij prachtig kon afronden. Niet veel later ramde Cas de bal tegen de touwen. 0-2. Het werd nog veel gekker toen Matz tekende voor de 0-3. Een ongekende luxe voor de bezoekers uit Zoeterwoude.

Fysieke strijd
Helaas ging Scott vlak voor de rust trekkebenend richting bank (enkel). Waar Olivier al de hele wedstrijd in zijn burgerkloffie zat (ook enkel). Cees werd uit ook nog eens uit voorzorg in de tweede helft op de bank gehouden (hiel). Mendel en gastspeler Bram maakte het team gelukkig weer compleet. En hun sterke inbreng was nodig, want het duel werd een fysieke strijd en dat was logischerwijs niet in het voordeel van de zwart-witten. Echte kansen bleven aan beiden kanten uit. Helaas heeft onze JO13-3 de gewoonte ontwikkeld om doelpunten weg te geven. Het begint vaak met slordig uitverdedigen. Ook nu weer. Keeper Finn redde nog puik, maar een corner werd wel weggegeven.

En ja, die ging erin. Helaas een eigen doelpunt van Sanne. Overigens wel een hele mooie en dat past in de stijgende trend van de winterstop. Alle facetten van het spel gaan beter, zelfs de eigen doelpunten zijn van bijzondere schoonheid. Na deze treffer werd het wel zaak het hoofd koel te houden. Dat lukte redelijk. Alleen Zayd belandde tot zijn grote frustratie in een duw- en debattoernooi met zijn felle directe tegenstander. Coach Paul maande hem tot rust en voorspelde dat hij nog ging scoren. En verrek, zo geschiedde. Door goed doorzetten van Mendel viel de Goudse verdediging uiteen en schonk hij Zayd de bal. Sierlijk draaide hij de bal erin. 1-4. Wat een start! De jongens en meisjes wacht nog een lange reeks zware wedstrijden, maar deze drie punten zijn binnen.