Hoge pieken en diepe dalen

Meerburg JO10-1JM

Graaf W II VAC JO10-1

Hoofdklasse 2

7 december 2019 11:00

Op de dag nadat het grote Willem II Ajax billenkoek had gegeven (haha, red.), moesten onze toppers het opnemen tegen het kleine broertje van de Tilburgse vereniging, Graaf Willem II VAC dus, uit het armlastige dorpje Wassenaar. Mooier kon het weekend niet beginnen en wat zou het dan fijn zijn als de Meerburg talenten daar een passend vervolg aan zouden kunnen geven. De intenties vooraf waren duidelijk, deze laatste thuiswedstrijd voor de kerstvakantie wilden we wel heel graag winnen!

Topcoach Koen was ook weer eens van de partij en er was zelfs een schamel zonnetje zichtbaar boven Sportpark Meerburg. Toch wel lekker na al die regen van de laatste dagen. Gelukkig heeft ons kunstgrasveld daar sowieso geen last van en konden we op het heerlijke tijdstip van 11:00u van start op een prima bespeelbare mat.

‘Scherp beginnen’ was het devies maar die goede voornemens konden al na tien seconden de prullenbak in. De aftrap, een pass tussendoor en als er dan niet ingegrepen wordt is het eerste doelpunt een feit, 0-1. Lekker dan.

Gelukkig werd al snel duidelijk dat er bij Meerburg meer voetbal in de ploeg zit dan bij de tegenstander die het vooral moest hebben van lange ballen. Effectief weliswaar maar dat had vooral te maken met halfzacht ingrijpen van onze kant.

Gaandeweg het eerste kwart dienden de eerste kansen voor Meerburg zich aan en bijna was het Danyel die de gelijkmaker op zijn schoen had. Luuk snelde langs zijn tegenstander en gaf een panklare voorzet op onze Italiaanse spelmaker. Zijn volley ineens was ook fraai, alleen wel een metertje of vijf te hoog. Bij rugby is zo’n conversie goed voor twee punten maar bij voetbal levert het helaas niets extra’s op.

Toch duurde het niet lang meer voordat Danyel wél succesvol was. Daar was wel een keepersfoutje voor nodig maar toen hij de bal losliet was Danyel er als de kippen bij om de gelijkmaker binnen te tikken. Dat smaakte naar meer en ook zijn volgende kans was direct raak, een mooie individuele actie en dito afronding betekende de 2-1 voorsprong.

Hehe, Meerburg had het begrepen en swingde bij vlagen weer als vanouds. Goed samenspel, kans op kans en het was eigenlijk wachten op de volgende goal. Die kwam er al snel via het geplaatste schot van Bo. Dat werd nog wel gekeerd maar de bal belandde voor de voeten van Luuk die dit buitenkansje feilloos benutte voor de 3-1 voorsprong.

Goed gedaan jongens, zo doorgaan en dan komt het wel goed. Hoe zat het ook weer? Oh ja, scherp beginnen aan het tweede kwart. Dat lukte... niet. Sterker nog, Meerburg was ineens geen schim meer van de voetbalmachine van enkele minuten eerder en binnen no-time was de voorsprong teniet gedaan en moesten we zelfs gaan rusten met een 3-4 achterstand. Wel mooi uitgespeeld door de tegenstander maar zó onnodig.

Limonade dan maar en vanaf de tweede helft alsnog gas geven. Met wind mee zou het dan toch moeten lukken om die overwinning binnen te slepen. Hoe was het ook weer? U raadt het al, aftrap, twee passes en wederom een goal voor Graaf Willem II VAC, 3-5 achter!

Om moedeloos van te worden maar gelukkig hebben we dan altijd Guus nog. De eerste paar minuten van dit derde kwart had hij vooral alles van een afstandje aanschouwd maar toen hij eenmaal de knop omgezet had was er geen houden meer aan voor de arme jongens uit Wassenaar.

Bij de aansluitingstreffer reageerde hij attent door na het schot van Pepijn de rebound binnen te tikken en vlak voor het einde van het derde kwart zette hij zijn directe tegenstander zó onder druk dat hij vanzelf bezweek. Met een subtiele voetbeweging zette hij vervolgens de keeper op het verkeerde been en tekende voor de 5-5.

In het laatste kwart van hetzelfde laken een pak. Ditmaal niet direct een tegengoal, mede dankzij goed verdedigen van Tjebbe en Pepijn, en ondertussen ging Guus nog even door. In Semmy had hij inmiddels een fijne bondgenoot gevonden die hem met twee ragfijne assists in staat stelde om ook zijn derde en vierde van de ochtend te maken. Van 3-5 naar 7-5, Graaf Willem II eigenhandig verslagen door Koning Guus I, mooi!

Toch was het slechts een marge van twee en dan is het wel lekker dat ook Danyel, na een mooie pass van Tjebbe, nog even snel een duit in het zakje doet. Zijn voorzet ging via een been van de tegenstander het doel in en zo was het pleit beslecht. Wedstrijd gespeeld en dat is voor Meerburg meestal het sein om de teugels wat te laten vieren. Zo ook nu want het sportieve Graaf Willem II VAC mocht er nog twee maken voor de 8-7 eindstand. De laatste trouwens in de laatste seconde van de wedstrijd dus dat deerde verder niet.

De penaltyserie hebben we trouwens ook gewonnen. Dat heeft meestal niet zoveel nieuwswaarde maar enigszins memorabel is het toch wel dat er van de negen penalty’s geen één in ging bij keeper Luuk.

Conclusie van vandaag: het vertoonde spel kende diepe dalen en hoge pieken. Maar al met al was dit weer een mooie, verdiende overwinning voor de toppers van JO10-1.