Kansloos

Meerburg JO10-1JM

Hoofdklasse 2

30 november 2019 9:45

Op de dag van de dorpskraker Meerburg - SJZ (1-1, red.) werden de talenten van JO10-1 getrakteerd op een zeldzaam kansloze nederlaag. Sportpark Westvliet in Leidschendam / Voorburg / Den Haag (doorhalen wat niet van toepassing is) vormde vandaag het decor van alweer speelronde 5 van de herfstcompetitie. Op bezoek bij Wilhelmus dus, niet vernoemd naar ons volkslied maar naar monseigneur Willem/Wilhelmus van Stee die aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog in 1913 de club heeft opgericht.

De bijnaam van de club is ‘ de wespen’, wat op zich een logische keuze is gezien de geel-zwarte clubkleuren. Een heel toepasselijke bijnaam ook want vandaag zou al snel blijken dat ze inderdaad best venijnig en akelig kunnen steken.

Het eerste kwart begon nog wel aardig en voetballend konden de jongens best nog even partij bieden. Maar voetballen op echt gras is altijd weer even wennen, zeker als het de afgelopen dagen flink geregend heeft. Het gladde veld helpt dan niet mee en twee foutjes betekenden evenzoveel tegengoals, 2-0 dus.

Op zich nog niets aan de hand zou je zeggen maar de spirit die normaal volop aanwezig is ontbrak een beetje. Ze probeerden het wel maar het was allemaal net niet vandaag. De tegenstander bracht wél het nodige gif in de wedstrijd en als je dan ook nog elke (onterecht) opgeëiste bal netjes bij ze inlevert wordt al snel duidelijk wie de baas is op het veld. De 4-0 ruststand was dan ook niet meer dan terecht.

Tijdens de pauze genoten de jongens van de limonade die opmerkelijk genoeg niet door de tegenstander gedronken werd. Later bleek waarom, zij hadden speciale bidons met daarin hun eigen nectar. Wat dat precies was zullen we vermoedelijk nooit weten maar het was in elk geval iets waar ze enorm veel energie van kregen.

Vanaf de eerste minuut na rust werd Meerburg constant onder druk gezet en helaas waren we niet in staat om daar onderuit te voetballen. De tegenstander daarentegen wist niet van ophouden en als een ware wespenplaag doken ze op de prooi die Meerburg heette. Dat leverde ze nog een karrenvracht aan (counter)goals op met een eindstand van heleboel tegen nul. Bijna maakten we nog wel een eretreffer uit één van de spaarzame kansen maar het onhoudbare schot van Semmy stuiterde onderkant lat weer terug het veld in. Ook de VAR had deze vast niet goedgekeurd maar de scheidsrechter van dienst had ons dit goaltje best kunnen gunnen.

Conclusie van vandaag: op alle fronten afgetroefd en terecht verloren van één van de beste tegenstanders die we ooit zijn tegengekomen. Het goede nieuws: bij wespen overleeft alleen de koningin de winter dus deze jongens komen we gelukkig niet meer tegen dit seizoen. Tot volgende week, nieuwe ronde nieuwe kansen.