Na regen komt zonneschijn

Meerburg JO10-1JM

Hoofdklasse 2

9 november 2019 10:45

Een Rooms Katholiek onderonsje in de hoofdklasse 2 vandaag. RKAVV tegen RKVV Meerburg, dat kan alleen maar gezellig worden natuurlijk. De dag begon zoals te doen gebruikelijk in november, vrij troosteloos dus met wind en regen. Kortom, ideale omstandigheden voor een lekker partijtje voetbal. Omkleden mochten ze vandaag in een aftandse ruimte die ze kleedkamer 13 genoemd hebben, een hok dat doet denken aan vervlogen tijden en herinneringen oproept aan het Polygoon journaal. Maar goed dat ze het complex aan het verbouwen zijn. Het mocht allemaal de pret niet drukken want de jongens hadden er zoals gebruikelijk weer zin in.

We begonnen met tegenwind maar alleen in letterlijke zin, want vanaf minuut één nam Meerburg het heft in handen. Ondanks de moeilijke omstandigheden werden er direct vloeiende combinaties op de mat gelegd en het duurde dan ook niet lang voordat er iemand vrij voor het doel gezet werd. Semmy was degene die voor de openingstreffer mocht zorgen maar tot afgrijzen van de meegereisde supporters schoof hij de bal met links van zo’n drie meter afstand vakkundig naast. Kan gebeuren natuurlijk, gelukkig kon hij er zelf ook wel om lachen. Een kleine tegenslag maar Meerburg bleef de bovenliggende partij en dat resulteerde niet veel later alsnog in de 0-1. Luuk zette goed door op rechts en bediende Danyel, die keurig afrondde.

De daarop volgende kans voor de tegenstander was helaas ook direct raak. Het afstandsschot stuiterde via de onderkant van de lat weer het veld in. Wel of geen doelpunt? RKAVV dacht van wel, Meerburg dacht van niet. Logisch natuurlijk. De spelbegeleider van dienst twijfelde ook maar onze eigen meegebrachte VAR was resoluut, doelpunt voor RKAVV. Opnieuw beginnen dus en onder leiding van Semmy lukte dat wonderwel. De 1-2 kwam tot stand na een schitterende dieptepass van Pepijn. Semmy schatte deze op waarde, was sneller dan de laatste verdediger en rondde overtuigend af. Ook de volgende kans was raak en ditmaal was het Guus die de assist verzorgde. De splijtende pass door het hart van de verdediging was magnifiek, de afronding van Semmy ook en zo stond het ineens 1-3. Even op de lauweren rusten zou je denken maar Semmy had andere plannen. Hij zette nogmaals goed druk op zijn tegenstander, plukte de bal van de voet van zijn tegenstander en voltooide dus nog voor de rust zijn hattrick.

Ondertussen kwam RKAVV ook beter in de wedstrijd maar met enkele fabelachtige reddingen behoedde keeper Tjebbe zijn ploeg voor meer tegengoals. Tot vlak voor rust, toen de tegenstander alsnog met twee goals voor de 3-4 aansluiting zorgde.

De tweede helft startte letterlijk en figuurlijk met de wind in de rug. Meerburg volgde de instructies van de coaches (‘blijven voetballen’) goed op en al snel resulteerde dat weer in enkele kansen. De beste was voor Guus die eerst zijn tegenstander passeerde en vervolgens met een vlammend schot de Leidschendamse keeper knock-out schoot. De afvallende bal was een prooi voor Tjebbe die attent de 3-5 binnen tikte. Even was er nog twijfel of deze wel telde maar de goed leidende spelbegeleider was ons sportieve gebaar bij de 1-1 nog niet vergeten en keurde de goal goed.

De keeper was wel te groggy om nog verder te kunnen spelen en zijn opvolger kon direct vissen na het mooiste doelpunt van deze ochtend. Pepijn was hiervoor verantwoordelijk door de bal vanaf de middenlijn (!) onbedaarlijk hard tegen de touwen te schieten, 3-6!

Hierna was de koek wel een beetje op bij Meerburg. Bo onderscheidde zich nog wel met enkele goede acties maar tot meer treffers leidde dit niet. Aan de andere kant werd RKAVV wat fysieker en die dadendrang werd, ondanks nog wat prima reddingen van sluitpost Luuk, beloond met wederom twee treffers waardoor het toch nog even spannend werd.

Maar de jongens beseften dat ze deze niet uit handen wilden geven en knokten collectief om de overwinning over de streep te trekken. En dat lukte, ternauwernood weliswaar maar de blijdschap na het laatste fluitsignaal was er niet minder om. Al met al een zonnig einde van deze ochtend, een verdiende overwinning in een sportieve wedstrijd. Dat smaakt naar meer.