De wedstrijd bekijken vanuit een andere perspectief

Rijnsburgse Boys JO14-1

Meerburg JO14-2

23 november 2019 8:30

Afgelopen maandag stond voor een oud(e) trainer de wereld op zijn kop. Met de geboorte van een (klein)kind komen de herinneringen aan vroeger weer naar boven. Als je met je zoon in het theater zit (“het is hier geen hotel”) en hij lacht zich een deuk om de acties van een pubermoeder, tja dan merk je pas dat je oud begint te worden. Soms moet je als trainer jouw team ook eens op een ander manier bekijken.

Dit weekend moest het 50-jarige huwelijk van opa en oma gevierd worden of stond een familieweekend op het programma. Daarbij opgeteld waren er twee spelers nog steeds geblesseerd en kwam hier nog een derde speler bij. Dus aanleiding genoeg om in het ledenbestand van Meerburg op zoek te gaan naar een team die een vrije zaterdag had. Zo gebeurde het dat de JO13-1 hofleverancier werd voor ons team. Met dank aan trainer Rutger die overspoeld is geraakt door diverse appjes de afgelopen week.

Zaterdag stonden we om 7.45 op het complex van Rijnsburgse boys. Eerst even een bakkie doen en dan het complex eens bekijken. Dat bleek toch best een flinke wandeling te zijn. Maar net als bij Meerburg thuis heeft de scheidsrechter de instructie mee gekregen om de wedstrijd op tijd te laten beginnen. Dus stip 8:30 werd er afgetrapt. De eerste 15 minuten kon Meerburg goed tegenstand bieden aan de fysiek sterke Rijnsburgers. In de 22e minuut werd er onnodig balverlies geleden op het middenveld en kwam de druk onnodig op de verdediging te liggen. Helaas kon niet voorkomen worden om het doel schoon te houden. 1-0. Met deze tussenstand kon ook de rust genoten worden.

In de tweede helft begon Rijnsburg iets fanatieker aan de wedstrijd. Het was duidelijk dat hun coach niet tevreden over zijn team was. Ook onze technisch duo was niet geheel tevreden. Bij balverlies roept de coach vaak de term “kantelen”. Dit houdt in dat spelers zich met de bal moeten meebewegen. De buitenspeler gaat dan bij balverlies iets meer naar binnen spelen om zo meer druk te zetten op de tegenstander. In de praktijk blijft dit toch nog een lastig fenomeen, dat nog wat toelichting behoeft. Meerburg kwam in het begin toch onder de druk uit maar kwam ongelukkig op 2-0. Kenmerkelijk voor dit team is dat zij blijven werken. Gedurende de tweede helft lukte het Meerburg om zelf ook een paar kansjes te creëren. ‘Een 2-1 zou een verdiende stand zijn”, meldde de coach. De Rijnsburgse vlagger vond dit een merkwaardige uitspraak, de jongens zijn misschien twee keer over de middenlijn geweest. Tja het is maar hoe je naar een wedstrijd kijkt.

Doel: Joram; achterin: Daniel, Micha, Jonah en Teis; midden: Wout, Bas en Olivier; voor: Enzo, Luca en Joshua. (Marijn voor Teis, Cis voor Enzo, Teis voor Luca en Enzo voor Joshua)