Degradatiespook

FC Lisse JO14-2

30 november 2019 8:30

M.E. (Menno) Bruning

Na de nederlaag van vorige week werd er deze week goed getraind, met veel passie, inzet en enthousiasme. Waar heel Meerburg zich inspande voor de stadsderby tegen SJZ waren de trainers en spelers van JO 14-2  bezig met de thuiswedstrijd tegen Lisse. Een wedstrijd die moet gaan beslissen of JO 14-2 zich kan handhaven in de tweede klasse. De aanvoerder van het team vroeg of het mogelijk is dat het team kon degraderen naar de derde klasse. Helaas bestaat deze mogelijkheid bij een volgende nederlaag. Een situatie die voor het opleidingstraject binnen Meerburg eigenlijk een onwenselijke situatie is. Wetende dat JO 14-1 winterkampioen is in de hoofdklasse.

Met lichte wedstrijdspanning stonden de jongens ruim voor half negen op het veld. Helaas was de scheidsrechter iets vertraagd, omdat hij geen rekening had gehouden met de vrieskou. Dus 8:40 kon de wedstrijd dan ook afgetrapt worden. Vanaf het begin was het Meerburg die balbezit had en kon Lisse achter de bal aan lopen. Keeper Joram had dan ook zeer weinig te doen. Met Ryan in de spits kwam er snelheid in de voorhoede, dat te weinig werd benut. “denk in de diepte”, werd door trainer Andre dan ook regelmatig geroepen. De bal werd teveel via de zijkanten gespeeld en dan met name de rechterkant. Maar als de bal dan diep kwam was Meerburg ook zeer gevaarlijk. Lisse had het geluk dat zij de beschikking hebben over een goede keeper. Na ongeveer 15 minuten spelen slipte dat ene kleine foutje in het team en kreeg de spits van Lisse alle tijd en ruimte om uit te halen. Joram was kansloos en de 0-1 was een feit. Zo tegen de verhoudingen in, maar ja. Wie niet scoort wint de wedstrijd niet. 10 minuten voor de rust moest er noodgedwongen gewisseld worden. Helaas bleek de blessure van Ryan nog niet hersteld te zijn. Wat een pech heeft deze jongens dit seizoen.

Na de rust kwam Meerburg toch sterk uit de kleedkamer. Er kwam meer druk en pressie in het spel. De jongens wilden zich niet zo maar neerleggen bij een nederlaag. Terwijl het heel zachtjes regende kwam Meerburg steeds dichter bij het doel van Lisse te spelen. De voorhoede gaf meer druk naar voren en maakte het de verdedigers van Lisse zeer moeilijk. Via de kluts kwam de bal voor de voeten van Joshua die de bal zeer netjes voor de linkervoet van Teun legde. Met een mooie schot vloog de bal in het doel 1-1! Een verdiend doelpunt. Ook in de laatste 10 minuten bleven de jongens strijd leveren, maar helaas zonder succes. Uiteindelijk moesten de punten gedeeld worden.

Volgens de stand staat Meerburg nu een na laatste met een wedstrijd minder gespeeld (maar wel een  slechter doelsaldo). De laatste wedstrijd staat voor 14 december thuis tegen laakkwartier die nog ongeslagen is. Tja het is de vraag wat de KNVB met deze stand gaat doen.

Maar wat het besluit ook zal worden na 9 wedstrijden (7 verloren, 1 gelijk  en 1 gewonnen) een compliment aan de team moet toch gegeven worden. In de afgelopen maanden zijn door een aantal jongens grote stappen gezet. Voetballend is dit team vaak beter dan zijn tegenstander, maar ze zijn vaak te lief. “Maar wie lief is, krijgt lekkers”.. Hopelijk smaakt de speculaaspop, jongens!

Doel: Joram; achterin: Kjeld, Micha, Jonah en Teis; midden: Luca (Wout), Teun en Olivier; voor: Xavi, Ryan (Luca) en Joshua. (Rik voor Oliver)