Leermomenten

Blauw-Zwart JO14-1

Meerburg JO14-2

28 september 2019 10:00

Dit jaar doe ik verslag van Meerburg JO 14-2. Jongens geboren in 2006, die onderdeel uitmaken van de selectie bij Meerburg. De JO 14 groep bestaat dit jaar uit slechts 3 teams. Helaas waren er net niet voldoende leden om een vierde team te maken, zodat er ook een kleine groep doorgeschoven is naar de JO 15. De technische staf van JO 14-2 bestaat uit twee zeer ervaren trainers, Andre Berk en Huig van Beelen. Een mooi stel. De een, die het vuurtje aansteekt en de ander, die het probeert te blussen.

Hoewel een aantal van de JO 14-2 spelers al wat langer bij elkaar voetbalt zijn er nu toch een viertal jongens bijgekomen die hun weg binnen het team nog moesten zoeken. In de bekercompetitie (groep 2-04) waren de tegenstanders vrij divers. Zo moest gestart worden tegen Alphense Boys JO 14-2 (jongens met een divisie-verleden en uitkomend in de eerste klasse). “Ze zijn gewoon te sterk voor ons”, was het commentaar van Andre. 14-0 verliezen was echter wel de grootste nederlaag die hij ooit heeft geleden. Tja, je bent nooit te oud om iets nieuws te ervaren. In de derby tegen SJZ JO 14-1 (uitkomend in de eerste klasse) liet Meerburg zich in de eerste helft nog van zijn beste kant zien, maar na de rust waren we gewoon de weg kwijt. Beetje overtroffen werd er met 6-1 verloren. De laatste wedstrijd was thuis tegen een vergelijkend team, DOSR JO 14-1. Deze werd overtuigend gewonnen met 12-0.

Vandaag (zaterdag 28 september) stond de eerste competitiewedstrijd (tweede klasse 4) op het programma, uit bij Blauw Zwart JO 14-1. De trainer van Blauw Zwart gaf al een beetje te kennen dat hij graag eerste klasse had willen voetballen, maar dat de club hen toch maar had ingedeeld in de tweede klasse. Toch een opvallende actie, omdat je als club toch als doel stelt om kinderen iets te leren en beter te maken. Ooit heb ik een trainer de wijze woorden horen zeggen: “Fouten maken mag want van je fouten kan je leren”. Wat zijn je leermomenten als je ver onder je niveau mag voetballen?

Binnen 10 minuten stond het al 2-0 voor Blauw Zwart. Die jongens kwamen explosief uit de startblokken, waar Meerburg te lief begon. Met name bij de standaardsituaties lieten we het gebeuren. De tegenstander kan zeer goed zijn, maar je mag wel een beetje tegenstand geven. Dat zullen wel zo’n beetje de woorden van de trainers geweest zijn in de rust (de tussenstand was inmiddels opgelopen naar 5-0). Na de rust kwam Meerburg met meer strijd en passie het veld in. Dit leidde er toe dat er onder de druk van de tegenstander werd uitgekomen en dat Meerburg zelf aan het voetballen toe kwam. Door meer rust aan de bal, goed aanbieden, aanspelen, kwamen de voorhoede spelers regelmatig in de buurt van het andere doel. Helaas ging de bal van Joshua net op de paal of had Xavi net niet voldoende rust om het doel te vinden anders was er toch zeker wel gescoord.

Iets fysieker spelen kan er echter ook toe leiden dat de scheidsrechter een tackel in het 16 meter gebied bestraft met een penalty. Helaas was de VAR vandaag afwezig, anders hadden we dit graag terug willen zien. 1-0 verliezen in  de 2e helft is geen verkeerde uitslag. Deze instelling en dit spel van de tweede helft zal de komende weken veelvuldig aangehaald gaan worden als referentie en biedt perspectief voor een mooie klassering in de tweede klasse.

Doel: Joram; achterin: Bas, Teis, Rik en Luca; midden: Micha, Wout en Olivier; voor: Xavi, Ryan en Joshua. (Jonah voor geblesserde Ryan en Teun voor geblesseerde Bas. Kjeld was al geblesseerd)