Een zwaar bevochten zege bij Katwijk

Katwijk MO17-1

Meerburg MO17-1

Joy Plezier (penalty)

23 februari 2019 11:30

RKVV Meerburg heeft de lastige uitwedstrijd tegen VV Katwijk met 1-2 gewonnen. Op het loodzware kunstgrasveld van Katwijk scoorden Joy (strafschop) in de eerste en Danjela in de tweede helft. Helaas werd het doelpunt van Annemarie afgekeurd maar het was een zuiver doelpunt dus eigenlijk zijn we bestolen. Wij tellen deze in ieder geval wel.

Meerburg begon voorzichtig aan de eerste helft. Na het verliezen van de toss speelden we tegen de zon in. Met de hulp van Vera, Tessa, Annemarie, Ilse, Roos en Bente stond er weer een echt voetballend elftal. Met de centrale as op het middenveld die van achterin begint bij Nikki, Lisa, Joy en Annemarie speelden wij net als de laatste wedstrijd tegen Koudekerk in dezelfde opstelling.

Treurig gedrag
In de eerste helft was de sfeer al gauw gezet door de coaches en meiden van vv Katwijk. Negatief naar ons als tegenstander en de “eigen” scheidsrechter zorgden voor onnodige spanningen op het veld. Ook schreeuwende en scheldende ouders (die eigenlijk het voorbeeld moeten geven) zorgden voor een strafschop in ons voordeel. Door een vertwijfelde scheidsrechter, na de vele scheldkanonnades van onze tegenstanders, werd een lichte duw in de 16 zwaar bestraf door een strafschop. Joy, onze aanvoerder van deze dag claimde de bal zelf op en liep naar de stip om daarna de bal linksonder strak in de hoek te schoppen. De 0 tegen 1 was een feit.

De thuisploeg moest al snel dus de eerste tegenslag incasseren. Met wat meer precisie had Katwijk toen al met 1-0 voor kunnen staan, maar de spitsen van Katwijk hadden hun vizier deze middag niet op scherp. Daarnaast stond de verdediging met Nikki, Ilse, Lisa, Tessa als een Berlijnse muur en was er voor Katwijk geen doorkomen aan. Twee keer kwamen ze gevaarlijk dichtbij met een schot op het doel maar Roos stond een geweldige wedstrijd te keepen. Tessa, die rechtsachter haar domein bewaakte is de gehele wedstrijd niet gepasseerd. Dus van links hoefde wij geen gevaar te verwachten. Wij hadden het de eerste helft wel erg moeilijk, konden geen druk naar voren geven”. De rust kwam ook op een prima moment.

Heft in handen
In de tweede helft moest Katwijk al snel accepteren dat Meerburg het voetballend wilde gaan oplossen. De beide middenvelders Malia (links) en Kiki (rechts) waren cruciaal aan de buitenkant en konden steeds de beide vleugelspitsen aanspelen waardoor we het heft wat steviger in handen hadden genomen door hoger druk te zetten. Het spel was vele malen beter dan in de eerste helft en in de 59e minuut was de 0-2-voorsprong na een afketsende bal op de lat die door Danjela keurig werd binnen geschoten een logisch gevolg.

Het spel werd harder en Katwijk was uit op wraak en een doelpunt. Diverse harde overtredingen, vechtlust aan beide kanten maar het betere voetbal werd toch door Meerburg geleverd zorgde voor een spannende wedstrijd met mooie momenten afgewisseld met treurige onnodige overtredingen. De zege leek binnen. Meerburg kreeg negentien minuten voor tijd de ultieme kans om de wedstrijd op slot te gooien, maar Annemarie haar doelpunt werd ondanks dat deze bijna een meter over de lijn was geschoten niet goedgekeurd.

De lijnrechter wilde het doelpunt niet beamen terwijl het onafhankelijke publiek aan de kant hetzelfde gezien had als wij allemaal. Katwijk kwam weliswaar via een fraai doelpunt in de kluts terug tot 1-2, maar daarbij bleef het ook. Ook in de tweede helft was er een prachtige duik van Roos op de rand van de doellijn nodig om de 1-2 vast te houden. Ook de laatste 10 minuten werd achterin door Meerburg de boel op slot gegooid. Sally die deze wedstrijd weinig speeltijd kreeg in verband met haar herstel van een blessure deed uitstekend verdedigend werk op het middenveld en wist een aantal malen de bal te veroveren. Op basis van de inzet van het hele elftal in de tweede helft is dit een verdiende zege”, becommentarieerde een van de ouders na afloop. Meiden jullie mogen allemaal waanzinnig trots zijn op jezelf. Deze overwinning was verdiend.