Meerburg JO15-1: Mooi herstel, geen beloning

DHC JO15-2

Meerburg JO15-1JM

6 april 2019 11:00

DELFT - Na een minder optreden twee weken geleden tegen Quick Boys wilde trainer Bryan Ouwerkerk dat Meerburg JO15-1 zaterdag tegen DHC aan één opdracht voldeed: er moest hard worden gewerkt. Dat lukte zonder meer en bij vlagen werd er ook nog eens goed gespeeld. De beloning bleef uit, want de thuisclub won met 3-1.

,,We zijn tevreden’’, zei teammanager Ard Meijles naderhand op de persconferentie mede namens de trainer. Hij verving daar Bryan, die al snel was vertrokken omdat hij - naar verluidt - zelf ergens moest voetballen. ,,De jongens hebben er alles aangedaan. Veel dingen gingen goed, helaas niet goed genoeg voor minimaal een gelijkspel. Dat kan gebeuren.’’

Terecht wees Ard er op dat Meerburg niet alleen kiest voor de prestatie op korte termijn, maar ook voor de opleiding. Dus voor de langere termijn. Wekelijk doen twee van de betere spelers van de C1 al mee met de JO17-1 van Jürgen van der Drift. Deze keer waren dat Frenk van Huis en Boudewijn Meijles.

Dat is goed voor de ontwikkeling van die jongens en goed voor de ontwikkeling van de spelers die daardoor kansen krijgen van Bryan. En daardoor ook weer beter worden.

Dat is een win-win situatie. Dat neemt niet weg dat de opzet van elk selectieteam blijft om ook gewoon elke wedstrijd te winnen. Spelers en staf waren in hoge mate teleurgesteld dat dit in Delft niet lukte.

Bij sommige spelers stonden de tranen in de ogen. In zo’n situatie is een aai over de bol vaak beter dan kritiek van de fans langs de lijn. Ze hadden hun best gedaan.

Er lopen mooie voetballers in Meerburg JO15-1, dat staat vast. Een mix van creativiteit, explosiviteit en doortastendheid. Van spelers die tijd nodig hebben om te groeien, maar dat zeker zullen gaan doen. Van trainers die wel eens boos worden, maar altijd blijven geloven in hun voetballers. En hun altijd weer de kansen geven die ze verdienen.

Wat is opleiden? Negen jaar geleden speelde er op een koude januaridag ergens in de polder voor de eerste keer een F14 van Meerburg. Met jongens van nog geen zes jaar, die net iets te goed waren voor de ‘Champions League’, maar nog te klein voor het echte werk. Zeven jongens, met in het midden Tim van der Loo, Naut Tefeij,   Joppe Lammerink en Luca Bouter. Ze werden kampioen.

In Delft stonden ze weer samen op het veld, in de C1. Negen jaar later! Met veel andere talenten. Bij Bryan gekomen via André Berk, Rien van Veen, Frenk Paap, Gerard van Driel, Marcel Diek, Simon en Folkert, Paul Nibbelink en Rutger Opdam. Dat is opleiden. Dat is voetbal.

Bij DHC was Meerburg voor de rust beter. Na de 1-0 voor de thuisclub maakte Milan Verhoeven gelijk, nadat de doelman een schot van Tim niet onder controle kreeg. Na de hervatting kwam DHC opnieuw op voorsprong.

Bryan stuurde centrale verdediger Luca als ‘stormram’ naar voren, nadat spits Rens Hop met liesklachten was uitgevallen. ,,We namen alle risico’s’’, zei Ard. Tim en Luca kopten net naast, Sam Bayanama schoot voorlangs, Mike Jeltema trof de paal.

In de slotfase profiteerde de tegenstander, die zeker gelijkwaardig was, van de ruimte en maakte de 3-1.

Een speciale vermelding verdient de scheidsrechter, die goed en onpartijdig floot. Hij was er niet alleen voor de thuisclub, hij toonde zich verantwoordelijk voor alle spelers op het veld. Zo hoort het!

De selectie van Meerburg JO15-1 bestond uit Ted Wagemaker, Stijn Pracht, Mike Jeltema, Sam Bajyanama, Nathaniel Artist, Joppe Lammerink, Tim van der Loo, Rens Hop, Luca Bouter, Milan Verhoeven, Naut Tefeij, Thomas de Vries en Mees van der Schuyt.

Tekst: Gert Lammerink

Foto’s: Rimke Lammerink