Meerburg JO15-1: Samen knokken, samen winnen!

Blauw-Zwart JO15-1

Meerburg JO15-1JM

18 mei 2019 12:10

WASSENAAR - Met een helft mooi voetbal én een helft met de wil om te ‘overleven’ heeft Meerburg JO15-1 zaterdag een fraaie overwinning geboekt bij Blauw-Zwart. ,,Gevochten als leeuwen’’, zei coach Bryan Ouwerkerk naderhand. De 2-1 in Wassenaar stond voor de mannen uit Zoeterwoude daarom als een huis.

Tegenslagen waren er voldoende. Belangrijke spelers als Boudewijn Meijles en Stijn Pracht vielen al vrij vroeg uit. De eerste met een blessure, de andere nadat hij een bal hard tegen zijn hoofd had gekregen. Stijn zag daardoor even sterretjes, en dat waren in dit geval niet de medespelers om hem heen. Naut Tefij en Mareno Stafleu kwamen al snel in het elftal.

Eerder dan verwacht waren de wissels opgebruikt. Toen Frenk van Huis kort na rust een forse blessure opliep op het mede door zijn vader gefinancierde kunstgras van Wassenaar was het schrikken. Maar met een flinke wond aan zijn been speelde Frenk verder en groeide uit tot de spreekwoordelijke rots in de branding.

Wat dat door zijn vader gefinancierde kunstgras betreft, toen Meerburg F1 jaren geleden bij Blauw Zwart speelde werd er een collecte gehouden om kunstgras mogelijk te maken. Jeroen van Huis doneerde de eerste euro! Het was in de tijd dat onze Frenk nog Frenkie was. Van de F1 van coach André Berk van destijds waren in de C1 meerdere spelers aanwezig: Naast Frenk ook Stijn Pracht, Boudewijn Meijles en Joppe Lammerink.

Voor rust had Meerburg een overwicht. Mike Jeltema schoot net naast uit een pass van Milan Verhoeven, Boudewijn zag zijn inzet over gaan, Frenk probeerde het van ver maar stuitte op de doelman.

,,In die fase speelden we goed’’, zei Bryan. ,,We kregen voldoende kansen. Onze voorsprong bij rust was verdiend. Na de hervatting kwamen we misschien iets minder aan ‘voetballen’ toe, maar omdat iedereen keihard bleef werken hebben we ook weinig weggegeven. Dit is een zeer mooie overwinning.’’

,,We zijn misschien wat minder aan deze competitie na de winterstop begonnen’’, aldus Bryan. ,,Op een gegeven moment heb ik de jongens bij elkaar geroepen om de zaak goed door te nemen en ze te wijzen op hun verantwoordelijkheden. Daarna hebben ze me niet meer teleurgesteld.’’

Mike zorgde bekwaam voor de 1-0, na een mooie solo van Sam Bayjanama. Frenk maakte nog voor rust de 2-0, na weer een mooi door Joppe en Mees van der Schuyt opgezette aanval van achteruit. Thomas de Vries was met een schot van afstand nog dichtbij de 3-0, maar zag de Wassenaarse doelman redden.

Na de hervatting koos de thuisclub voor een va-banque spelletje, waardoor Meerburg terug werd gedrongen. Centraal achterin groeiden Mees en Frenk uit tot een soort van tweeling man-of-the-match en had doelman Ted Wagemaker enkele mooie reddingen.

Met de inschuivende backs Nathaniël Artist en Thomas bleef Meerburg waar mogelijk de aanval zoeken. Voorin was Milan een goed aanspeelpunt en waren Sam en Mike met hun snelheid én inzet voortdurend gevaarlijk. Frenk was met een kopbal dicht bij de 3-0, Joppe zag een vrije trap net overgaan.

De tegentreffer viel letterlijk in de laatste seconde en de scheidsrechter liet daarna niet eens meer aftrappen.

Tot lang na de wedstrijd klonk uit de Wassenaarse kleedkamer de muziek uit JBL-box van Mike. Op het ritme van Meerburg C1: The beat goes on!

Tekst: Gert Lammerink

Foto’s: Rimke Lammerink