Een bizarre overwinning uit bij RCL

RCL JO15-5G

Meerburg JO15-4

13 april 2019 10:00

Op het complex van RCL scheen ’s ochtends een lekker zonnetje en was het prima voetbalweer voor de confrontatie tussen Meerburg JO15-4 en RCL JO15-5. Een wedstrijd waarbij eerst moet worden gekeken welke klasgenoten, vriendjes en kinderen uit de buurt aan de overkant in het veld staan. Meerburg en RCL - de minst scorende teams van de competitie - maakten er een spectaculaire en doelpuntrijke wedstrijd van. Meerburg JO15-4 won door in 15 minuten een 4-1 achterstand om te buigen tot een 4-5 voorsprong.

Vanaf het begin was Meerburg de beter voetballende ploeg, maar was RCL gevaarlijk door een paar snelle jongens voorin. Ondanks dat Quinten, Abel, Seva en Cas op het middenveld lekker konden combineren, strandde de meeste aanvallen op een verdediging van RCL die geleid werd door een ronduit imponerende keeper. De keeper was een kop groter (e breder) dan de rest en was niet te vinden op het digitale wedstrijdformulier. Volgens de coach van RCL was hij op het laatste moment geleend van “een lager team”, maar de tweede helft kon hij niet meedoen omdat hij zich met JO17-2 moest voorbereiden op zijn volgende wedstrijd.

Terug naar de wedstrijd. RCL kwam halverwege de eerste helft op voorsprong door een terechte maar ongelukkige penalty die gegeven werd door de jonge maar erg goede scheidsrechter. De bal ging omhoog. Een Meerburg-speler beschermde in een reflex zijn gezicht en had daar veel voordeel van. Een aantal minuten daarna kwam RCL op een 2-0 voorsprong door een lange bal en een spits die sneller was dan de verdediging van Meerburg. En zo werd er limonade gedronken en fruit gegeten bij een 2-0 achterstand. Als coach was er niet veel te zeggen behalve dat we eigenlijk beter voetbalden, maar gewoon pech hadden: “jongens, probeer een doelpuntje te maken voor alle ouders opa’s en oma’s die langs de kant staan.”

De tweede helft begon eigenlijk zoals de eerste helft geëindigd was. Meerburg viel aan en RCL scoorde uit een counter de 3-0. Na 8 minuten in de tweede helft stond het zelfs 4-1 omdat Meerburg eerst scoorde uit een penalty die Eric er strak in schoot en bijna meteen erna scoorde ook RCL weer. De coach van RCL kwam toen met de opmerking dat “winnen altijd leuk is, maar dat een derby altijd gewonnen moet worden.” En daarin heeft hij 100% gelijk ;-).

Meerburg ging achterin één-op-één spelen en daardoor kwam RCL eigenlijk niet meer van de eigen helft af. De verdedigers van RCL schoten ballen alleen nog maar blind weg, terwijl Joey, Luuk, Koen en Ciro van alle kanten in het strafschopgebied van RCL in kwamen. Binnen 15 minuten werd een 4-1 achterstand door doelpunten van Luuk (2x), Abel en Ciro omgebogen tot een 4-5 voorsprong. Bij RCL hadden de spelers alleen nog maar oog voor de fouten van medespelers en begon de coach nog sneller te wisselen. Meerburg kon de wedstrijd gecontroleerd uitspelen. Al moest Jort nog een keer laten zien hoe goed hij ballen uit de lucht kan plukken, en Sven, Tom en Bram vochten een paar pittige en fysieke duels uit met RCL-spelers die groter en vaak een jaar ouder waren.

Zoals een spannende wedstrijd betaamd, werd er nog lang nagepraat. Geconcludeerd werd dat er buitenspel vooraf ging aan de laatste twee doelpunten van Meerburg, wat niet werd gezien door de grensrechter van RCL die vergat mee te lopen met zijn verdediging. En dat een heel goede keeper toch echt een verschil maakt. Daarom zijn wij ook zo blij dat Dimitri ondanks zijn blessure vandaag kon keepen. “Gewoon tape om een gebroken vinger, en lekker keepen”,  toch Peter vd Heijden!!!