Gouden wissel beloont fantastische 1e helft Meerburg JO13/1

Hoofdklasse A

13 oktober 2018 8:30

Lars van Katwijk

Meerburg JO13/1 speelde de 1e thuiswedstrijd in de Hoofdklasse tegen Hoofdklasse-veteraan RKAVV JO13/1. Gelukkig was de ziekenboeg zo goed als leeg en met een opkomende ochtendzon waren de ingrediënten aanwezig voor een mooie voetbalzaterdag.

En zij die gehoor gaven aan de wekker op deze vroege zaterdagmorgen kwamen niet bedrogen uit. Meerburg JO13/1 deed echt aan klantenbinding. RKAVV werd compleet overdonderd en overklast. Anass Ajgou verzuimde al in de 3e minuut om de Meerburg-talenten op een 1-0 voorsprong te zetten. Waarschijnlijk was hij toch wat verrast dat die bal ineens voor zijn voeten viel, dus schoot hij te gehaast over.

Toch viel het 1e doelpunt van de wedstrijd aan de andere kant. Balverlies aan de rand van de helft van de tegenstander door de laatste linie, een diepe bal, toekijken in plaats van drukzetten, een geplaatst schot door de spits van RKAVV en een kansloze Joram: 0-1! ‘Een bedrijfsongevalletje’ riep de trainer van Meerburg naar zijn spelers. En inderdaad de draad werd snel weer opgepakt en aanval-op-aanval rolde richting het RKAVV-doel.

Snel was het 1-1. Een aanval over vele schijven resulteerde in een volkomen vrij gespeelde Sven Kortekaas voor de neus van de RKAVV-goalie. Sven schoof de bal beheerst in de hoek: 1-1! Een paar minuten later 1 van de vele corners, die langzaamaan een handelsmerk dreigen te worden van deze ploeg. Sven vond het hoofd van Bas van Dooren en de verdediger kopte de bal geplaatst in de hoek: 2-1! Dat was tevens de ruststand die op basis van de kansenverhouding voor de Meerburg-talenten veel te mager uitviel.

Dat voetbal vooral een mentaal spel is, schreef ik vorige week al in het verslag van de wedstrijd tegen Noordwijk. De Meerburg-talenten acteerden de 2e helft veel minder en vooral plichtmatiger. De glans was een beetje verdwenen en met hard werken knokte RKAVV zich dieper in de wedstrijd. Dat resulteerde 10 minuten voor tijd in een penalty voor de sterke in de spits geposteerde middenvelder van RKAVV. Hij vocht een verbeten duel uit met de slotbewakers Raoul en Lukas. De prima fluitende scheidsrechter Lars van Katwijk kon niet anders dan naar de stip wijzen. Via de binnenkant van de paal schoot diezelfde speler de gelijkmaker binnen: 2-2!

Dat moment greep de trainer van Meerburg aan om de laatste wissel toe te passen. Teun Zwetsloot kampt net als een paar teamgenoten met een irritatie aan zijn hiel, wat zorgde dat hij de hele week nauwelijks had getraind. Als je een Bio-tje zou schrijven over Teun, dan komt de metafoor met een raket toch akelijk dichtbij. Immers een raket gaat een beperkte tijd mee en levert wel bijvoorbeeld een satelliet af in de ruimte.

Zo ook Teun gisteren. 1x werd hij de diepte ingestuurd en met een haast achteloos puntertje vond hij de verre hoek: 3-2! Daarna liet de ruwe bolster nog zien dat hij toch meer gevoel heeft dan je zou vermoeden. Met een fluweel geplaatst schot liet hij de keeper kansloos 4-2!

Opstelling

Spierenburg, Van Dooren, De Rooij (31e min Matthyssen), Kraan, Bogaard, Schuhmacher, Tanis, Ajgou, Laman (41e min McKay), Kortekaas en Van Lith (51e min Zwetsloot)

Wedstrijdverloop

∞     12e min       0-1 RKAVV