DOSR in slotfase over de knie bij Meerburg JO13-1G

EMM, JO13-1JM

Onder 13, JO13-1, 1e klasse 6

25 november 2017 8:30

Je hebt wel eens van die dagen dat je ’s morgens vroeg opstaat, zin hebt in de dag en uitkijkt naar de wedstrijd die op het programma staat. De wedstrijd die belangrijk is op weg naar een goede positie op de ranglijst. Het is een heldere ochtend, weinig wind en een prachtige opkomende zon. De laatste dauw trekt weg van het veld bij de warming up en iedereen maakt zich klaar voor de wedstrijd. Is dit de romantiek van voetbal?

Deze ochtend staat DOSR op het programma, de huidige nummer twee. Vanaf de aftrap is Meerburg veel aan de bal, met mooie korte combinaties en twee afstandsschoten om de lange keeper te testen, maar die maakt een solide indruk. Na 10 minuten op de helft van DOSR gespeeld te hebben, komt opeens de levensgevaarlijke kans voor DOSR door balverlies centraal achterin. Vanuit de voorzet weet DOSR te scoren, maar gelukkig wordt de bal afgevlagd. De bal schijnt voor de voorzet net over de achterlijn te zijn geweest, waardoor een onverdiende achterstand uitblijft.

Hierdoor raakt Meerburg even van slag en uit het ritme. De speelwijze met druk op de helft van de tegenstander en de centrale man voor de verdediging, zorgt er voor dat de verdedigers zonder rugdekking scherp op een lijn staan te verdedigen. Dit neemt risico’s met zich mee en hierdoor komt DOSR een paar keer snel voor het doel van Meerburg, maar Ted kan als sluitpost redding geven door de lange bal van hun er steeds uit te halen.

Meerburg pakt langzaam de draad weer op en krijgt een paar corners, maar een schot en een kopbal missen richting en eindigen naast het doel. In de 20e minuut komt DOSR weer in de counter bij het strafschopgebied van Meerburg. De verdediging krijgt de bal niet lekker weg. Een schot wordt geblokt maar de bal komt voor de voeten van de tegenstander en die schiet strak onhoudbaar in de kruising, waardoor de 0-1 nu wel op het scorebord staat. Voor de rust heeft Meerburg nog twee kansen. Teun komt helemaal van rechtsachter met een lange sprint tot aan het strafschotgebied, maar zijn schot belandt in de handen van de keeper. Daarna volgt nog een mooie pass van Teun op rechts aan Milan, die zichzelf vrij speelt en vanaf de achterlijn de bal goed voorbrengt, maar hier ontstaat geen kans uit.  Vlak voor rust redt Ted nog een bal, net voor de voeten van de spits, waardoor Meerburg de schade beperkt houdt en opgelucht de rust in kan.

De tweede helft begint als de eerste helft met veel druk op de helft van de tegenstander. Hierdoor verovert Meerburg de bal en krijgt Sam een vrije schietkans. De snoeiharde bal gaat er in en de aansluitingstreffer is een feit; 1-1. Hierna wil Meerburg doorzetten. Van beide kanten worden felle duels uitgevochten en gaat het spel op en neer. Over de flanken heeft Meerburg meerdere uitbraken, maar grote kansen komen er niet. In het laatste kwartier lijkt het er op dat diegene die het eerste scoort de wedstrijd wint. Zal deze wedstrijd wel een winnaar krijgen? Jawel, want door druk op de zestienmeter bij DOSR, wordt de bal geblokt en krijgt Sven een schietkans. Zijn bal schiet hij vanaf 25 meter ongenadig in de kruising; 2-1. Wat een ontlading. Het hele team, de bankspelers en coaches vieren de voorsprong.

Ook de laatste minuten weet Meerburg de druk te weerstaan en lopen zij als grote winnaars van het veld. Hard gestreden en weer een stap omhoog op de ranglijst. Dit is dus toch de magie van voetbal, waardoor het zo leuk is om ’s morgen vroeg je bed uit te komen en te genieten van de zon, de speelvreugde en de zoete smaak van een zwaarbevochten overwinning.