Meerburg JO13-1 té zakelijk?

Forum Sport JO13-2

Meerburg JO13-1JM

Onder 13, JO13-1, 1e klasse 6

30 september 2017 8:30

Meerburg JO13/1 vertrok zaterdag 30 september in alle vroegte naar Voorburg. Voorburg ligt op een oude duinenrij of strandwal die parallel loopt aan de Noordzeekust en waar al sinds ca. 2700 v.Chr. mensen wonen, zo blijkt uit archeologische vondsten. Bewoning is ook aangetoond in de Bronstijd en de Late IJzertijd, de periode voor en tijdens de Romeinse overheersing. In 1988 werd de tweeduizendjarige historie van Voorburg gevierd.

Na de komst van de Romeinen werd in 47 na Chr. door soldaten van veldheer Corbulo een verbinding tussen de mondingen van Maas en Rijn gegraven. Een gedeelte van de Vliet bij Voorburg is vermoedelijk een rest van deze Corbulogracht. Het gebied was in de eerste eeuw na Chr. bewoond door de stam van de Cananefaten. Op een wat hooggelegen plaats waar nu o.a. het park Arentsburgh ligt, was een inheemse nederzetting.

Daar werd door de Romeinen een burgerlijke stad gesticht. Zoals uit de benaming Forum Hadriani blijkt (forum = marktplaats) was dit een handelsplaats, waaraan keizer Hadrianus in 121 na Chr. op zijn tocht door dit gebied zijn naam verbond. Ongetwijfeld is de naam Forum Sport uit deze historie ontleend. De fusieclub bestaat sinds 1988 en komt voort uit de 2 verenigingen DEVJO en sv Voorburg.

Waarom deze inleiding? Eigenlijk omdat de wedstrijd heel makkelijk is samen te vatten. Meerburg JO13/1 was veel te sterk voor het 1e jaars O13 opleidingsteam van Forum Sport. Meerburg had dus veel de bal en met snel aanvalsspel werd de verdediging van Forum Sport vaak uit elkaar gespeeld. Dat leverde dan ook snel 2 doelpunten. Het enige waarop je Meerburg dan nog kan aanspreken, is dat het tot 10 minuten voor het eindsignaal duurde dat de 0-3 werd gescoord. Verdedigend stond het hele team verder als een huis, waardoor Forum Sport tot slechts 1 kansje kwam. Veni, vidi, vici dus.

Opstelling

Wagemaker, Van Es, Mcallister, Boogaard (31e min – Hartwijk), Van Dooren (31e min – Verhoeven), Artist, Ouwerkerk, Kortekaas, Braspenning en Van Lith

Wedstrijdverloop

∞     0-1 Kortekaas