Meerburg JO13/1 wint kletsnatte bekerderby bij RCL

Meerburg JO13-1JM

Onder 13, JO13-1, Groep 1 15

16 september 2017 10:00

Zaterdag 16 september stond de laatste bekerronde voor Meerburg JO13/1 tegen en bij RCL JO13/1 op het programma. In poule 1-15 was Meerburg ‘slechts’ ingedeeld met UVS JO13/2 en RCL. Meerburg en RCL wonnen van UVS, waarbij het doelsaldo in Meerburgs voordeel was. Niet verliezen was dus genoeg.

Op de Bloemerd – thuishaven van RCL – wordt hard gewerkt aan een nieuw clubgebouw en kleedkamers. En dat deed menig Meerburger weer terugdenken aan de tijd waarin Meerburg schipperde met velden en portocabins. Feit is dat met het prachtige (gras)hoofdveld en een aantal kunstgrasvelden er straks een mooi complex ligt.

Op basis van de stand en ambities van beide clubs kon je op voorhand spreken van een bekerkraker. Een derby is het sowieso, omdat beide clubs hemelsbreed een paar kilometer uit elkaar liggen. Dus waren (school)vriendschappen even in de koelkast gezet. En een kraker werd het ook. RCL was de hele 1e helft de baas op het veld. Meerburg was vooral heel slordig na het veroveren van de bal. Te vaak ging daarna de 1e pass weer in de voeten van de tegenstander. En dan kom je ook steeds dat stapje te laat.

Wel kwam Meerburg op een 0-1 voorsprong. Net als tegen Feyenoord O11 op dinsdagavond klopte de uitvoering van de corner weer als een zwerende vinger. Inspelen, kaatsen en verre hoek zoeken, waarbij nu Billy – toch de kleinste op het veld – ongehinderd kon binnenkoppen: 0-1!

RCL gooide er nog maar een schepje bovenop. De beloning volgde al snel en vlak voor rust nam het ook uit een terechte penalty de terechte voorsprong. Tussen beide RCL-goals kreeg Meerburg nog wel de mogelijkheid om zelf weer de voorsprong te grijpen, alleen de RCL-goalie kwam in een directe 1-tegen-1 met Sven als winnaar uit de bus.

De 2e helft had Meerburg zijn zaakjes beter in orde en herstelde de krachtverhoudingen in de wedstrijd. En het aanwezige publiek kreeg ook weer een helft voorgeschoteld waarbij het tempo moordend was en de kansen nu zich over-en-weer aaneenregen. Meerburg bleek na het laatste fluitsignaal op dat punt al volwassener dan RCL.

De gelijkmaker van Meerburg kwam uit een ook nu weer terechte penalty, gegeven door de uitstekende jonge arbiter Ramez. Billy geloofde in de gekraakte voorzet van Thierry en verraste daarmee de keeper, die in plaats van de bal, Billy dus raakte.  Aanvoerder Mees zette zich als een baas achter de bal en liet de RCL-goalie kansloos: 2-2!

Meerburg koos niet voor het op slot zetten van de wedstrijd en bleef op zoek naar de winnende treffer. En vlak voor tijd kwam de beloning. Ook nu uit hoekschopvariant, die eigenlijk in het (hemel)water viel. Alleen de opgepikte bal door Sven werd daarna genadeloos in de verre bovenhoek geprikt buiten het bereik van de bijna eeuwig zwevende RCL-goalie: 2-3!

Karakteristieken

Opstelling

Wagemaker, Van Es, Tanis (31' Van Dooren), Mcallister, Boogaard, Braspenning, Hartwijk (31' Artist),  Van der Schuyt (c), Kortekaas, Verhoeven (31' Ouwerkerk) en Van Lith

Wedstrijdverloop