Meerburg D1 speelt niet als een kampioen

Meerburg JO13-1JM

Alphense Boys JO13-4

8 april 2017 8:30

De kampioen in de eerste klasse Meerburg JO13-1 wint opnieuw - na een gelijkspel vorige week tegen ARC op een knollenveld in een alternatieve opstelling – maar het bekende sterke, balvaste en dominante spel was slechts mondjesmaat te zien. Uitslag 4-2 tegen de Alphense Boys.

Behalve de baard van de keizer stond er niets op het spel in het thuisduel van de Meerburg D1 tegen de Alphense Boys. Zoiets maakt een wedstrijd niet altijd makkelijker voor een kampioen. Je wíl wel ‘een kampioen waardig’ spelen, maar waar haal je de drive en de concentratie vandaan? Voor de tegenstander, het talententeam (E-top) van de Boys (JO13-4), was de drijfveer duidelijker: van de kampioen winnen, dat wil iedereen op zijn minst proberen in deze fase van de competitie!

Meerburg speelde direct dominant, en de Boys groepeerden zich op hun eigen helft. Na vijf minuten stond de 1-0 al op het scorebord (dank aan Ingrid, bij dezen). Niklas schoot een vrije trap inde muur, maar pikte de bal op en gaf een ideale voorzet. Boudewijn knikte de bal binnen. De Boys mochten in lengte dan te kort komen, in strijdlust troefden ze de Zoeterwouders menigmaal af op het middenveld. Van een Alphense aanval was echter (nog) geen sprake. Grensrechter Maessen stond er in de eerste helft bij als een priester met het wierookvat. Stijn en Luca hielden het weer keurig dicht achterin, en de opbouw liep vaak via Emma op links en Ruben op rechts. Maar op het drukke middenveld stonden de Alphense bijtertjes dan alweer te wachten op een wat mindere aanname of een matige pass van Meerburg. Vooral in de passing ontbrak de zuiverheid ten ene male. Tja, het moet toch gezegd worden, want zo strandde bijna iedere aanvalsopzet. Met een geringe voorsprong gingen de ploegen de rust in.

Na rust had het er even de schijn van dat Meerburg de Boys kapot ging spelen, want binnen een minuut was de bal over de lijn gerold, na een vloeiende aanval en dankzij een laatste tikje van Frenk: 2-0. Maar de dappere Alphense Boys lieten de moed niet zakken en bleven strijden, waardoor Meerburg andermaal niet in het spel kwam. Balverlies op het middenveld leidde zelfs tot een tegentreffer waar werkelijk niets op aan te merken was. Ineens wisten de Boys elkaar te vinden in een uitgespeelde combinatie waar de defensie geen verweer op had: 2-1.

‘Dan moet ik het maar even alleen doen’ moet Sam B gedacht hebben: na een dubbele schaar speelde hij zichzelf op snelheid vrij. De keeper kon met zijn kleine postuur niets beginnen tegen zijn krulbal in het dak van het doel: 3-1. De marge was weer twee, en Meerburg voelde zich even bevrijd van een last, nu ja, de supporters althans. Kort daarna sneed Boudewijn - goed vrij gespeeld door Milan S - knap door de verdediging de zestien in en wij vermoeden dat zijn vader hem de wedstrijdverslagen laat lezen, want de uitspraak ‘Boudewijn, die maakt alleen mooie doelpunten’ uit een eerder verslag leek hij in zijn achterhoofd te hebben bij het scoren: hij had de bal voor het binnenschuiven met zijn linker, maar vond het toch mooier om hem in de korte hoek binnenkant-paal in te schieten. No problem, mooi gedaan dus, 4-1.

Dat het toch nog 4-2 werd in de slotfase mag als verdiend aangemerkt worden, want de Alphense Boys gaven nog immer niet op. Bij een corner stonden de Meerburgse verdedigers én teruggekomen middenvelders te schutteren in het strafschopgebied. De bal kwam bij een Boy die ongehinderd kon binnenschieten. Kan gebeuren, zegt de een. Mag nooit gebeuren, zegt de ander. Maar iedere Meerburger, inclusief coach Paul Nibbelink, zal het eens zijn met de volgende conclusie: het was een passend slot van een vrij matige wedstrijd van Meerburg, dat het helaas nog zonder dribbelkoning Vigo en breekijzer Sam O moest stellen, maar verder in een sterke bezetting aantrad. Laten we er vanuit gaan dat de waardigheid en de allure van een kampioen er in de laatste wedstrijden vanaf spat!

Gerwin van der Werf

Opstelling Meerburg: Wout Knottnerus, Emma van der Werf, Stijn Pracht (Frenk van Huis), Luca Bouter, Ruben van Dijk, Niklas Maessen, Tim van der Loo, Boudewijn Meijles, Milan Schoemaker, Milan Verhoeven, Sam Bajyanama

Scheidsrechter: Arjan Knottnerus

(Foto's Arjen van der Wal)