De D1 is kampioen!

Floreant JO13-1

Meerburg JO13-1JM

25 maart 2017 10:00

Nog voor de zomertijd is ingegaan sleepte de Meerburg JO13-1 de eerste kampioenstitel voor de club binnen. Tegenstander Floreant JO13-1 legde de formatie van Paul Nibbelink vooral na rust geen strobreed in de weg, zodat alle naar Boskoop meegezeulde maar nog angstvallig verstopt gehouden spulletjes ter verhoging van de feestvreugde  (inclusief een oorverdovende ‘Huis’gemaakte kanonslag) uit de auto gehaald konden worden. Voor de statistieken: de uitslag was 1-8.

Er waren bloemen, een gouden beker voor iedereen, een special edition D1-kampioensshirt en snoep in de clubkleuren. Tel daar die acht goals bij op, een stralend zonnetje, meer dan gemiddeld publiek (waaronder oud-trainer D1 Coen Klinkenberg) en de enthousiaste aanwezigheid van alle D2-spelers die dit seizoen al eens invielen bij de ploeg, en het feest is compleet. Alleen het juichen verliep wat ingetogen, maar ja, we bevonden ons op Boskoopse grond, en dan hou je je natuurlijk een beetje in. Een daverende prestatie, 14 wedstrijden op rij winnen in de eerste klasse! Dat Meerburg in deze poule weinig concurrentie zou krijgen was al snel duidelijk, maar dat we in maart al kampioen zouden zijn had niemand durven voorspellen. De Meerburgers wilden gewoon altijd winnen, ook als het eens niet zo lekker liep, en die vechtlust betaalt zich uit.

Je zou het haast vergeten, maar er was ook nog een wedstrijd. Althans, de eerste twintig minuten leek het daar even op. Meerburg had meteen de touwtjes in handen, van achteruit werden goede passes gegeven op Sam Bajyanama en Vigo van der Wal (door Luca Bouter en Emma van der Werf) maar het net werd pas gevonden na een minuut of tien, toen Vigo van der Wal doorbrak en voorgaf op Milan Verhoeven, die alweer een goede ‘spitsengoal’ intikte. Floreant kon er weinig tegen uitrichten. Dankzij het harde werken en technische vernuft van Boudewijn Meijles, Niklas Maessen en Milan Schoemaker op het middenveld kwam de tegenstander totaal niet aan opbouwen toe, en als er dan een bal richting de Meerburgse zestien werd geknald, was daar uiteraard Stijn Pracht die schijnbaar moeiteloos opruimde en met behulp van keeper Wout Knottnerus weer opbouwde. Geen vuiltje aan de lucht, tot de rechtsvoor van Floreant uit het niets en van behoorlijk ver de bal op de pantoffel nam en de bal hoog achter Wout in het net verdween. 1-1, nu ja, kan gebeuren, maar met al die bekers in de kofferbak geen fijne stand.

Meerburg bewaarde het geduld, in de wetenschap dat de kansen nog wel zouden komen. Wat een ervaring liet de ploeg hier zien, onverstoorbaar doorvoetballend zonder een spoor van paniek. En natuurlijk kwam die kans. Een mooi passje van Milan Schoemaker op de goed weggelopen Niklas (niet te verdedigen die jongen), die de bal prachtig voordraaide, op maat voor de alweer attente Milan Verhoeven: ruststand 1-2, meer, meer, meer dan verdiend.

Na de rust was het Boskoopse verzet gebroken. Om alle goals van Sam op te noemen gaat hier te ver, maar het waren er vier! De combinatie met Tim van der Loo, die de bal goed hard voorgaf na een prima actie op links, was de mooiste. Of toch die leep geschoten krulbal in de verre bovenhoek? De 1-5 was ook een hele mooie: uit een corner kopte Frenk de bal binnenkant paal binnen. Het is onze ijzersterke captain zeer gegund na de sores met zijn sleutelbeen! Ook mooi dat rechtsback Ruben van Dijk weer een helft kon spelen (met knie-bandage), en we hopen natuurlijk op de snelle terugkeer van onze Sam Ouwerkerk. Emma viel nog uit met een armkwetsuur, maar die viel achteraf gelukkig mee. Niets kon de feestvreugde dus meer bederven.

Bij het laatste fluitsignaal stonden de spelers eerst een beetje wezenloos om zich heen te kijken. Want hoe doe je dat, een kampioenschap vieren op een vreemd veld, in het blikveld van je ouders? Gelukkig maakte de knal van Huis iedereen wakker: De D1 is kampioen! Ja, daar mag je best even bij stilstaan. Maar daarna wacht de volgende uitdaging: zonder puntverlies de competitie uitspelen. Dit team kan het. En vooruit, daarom hebben we hun namen maar eens voluit geschreven in het verslag...

We gaan het zien!

Gerwin van der Werf

Opstelling Meerburg:

Wout Knottnerus, , Stijn Pracht (Ruben van Dijk), Frenk van Huis (C), Luca Bouter, Emma van der Werf, Boudewijn Meijles, Milan Schoemaker, Niklas Maessen, Vigo van der Wal (Tim van der Loo), Sam Bajyanama, Milan Verhoeven

Geblesseerd: Sam Ouwerkerk