De afscheidswedstrijd van Tommy

FC Lisse JO13-9

Onder 13 zaterdag, JO13-5, 6e klasse 10

14 januari 2017 15:45

Vanwege de open dagen van de middelbare scholen speelde Meerburg JO13-5 laat op de zaterdag tegen FC Lisse. We hadden geluk dat het de hele wedstrijd droog bleef, al werd het tegen het eind van de wedstrijd door de ondergaande zon wel koud. Dit was het decor waarin we afscheid namen van onze keeper Tommy, die al sinds de Champions League bij Meerburg voetbalt en met veel jongens al lang in hetzelfde team speelt, maar recent is verhuisd. Tommy kwam nog één keer naar Meerburg voor een echte afscheidswedstrijd.

Meerburg JO13-5 draait bovenin de competitie mee, terwijl FC Lisse een stuk lager staat. Maar in deze competitie zijn er zelden grote uitslagen en kan eigenlijk iedereen van iedereen winnen. Door ziekte ontbrak Dario, waardoor er in de verdediging iets geschoven moest worden. Het eerste deel van de wedstrijd was rommelig. Het spel was meer op de helft van FC Lisse, maar Meerburg speelde slordig en kwam daardoor nauwelijks tot kansen. Aan de andere kant was FC Lisse in de counter eigenlijk gevaarlijker. Via een goed uitgespeelde aanval kwam FC Lisse op een 0-1 voorsprong.

Thomas wist voor Meerburg eigenlijk vrij snel de gelijkmaker te scoren. Tommy redde daarna één-op-één met de spits van FC Lisse en de rebound spatte uiteen op de lat. Dit waren de laatste wapenfeiten van FC Lisse. Nadat Bram van N. uit een bijna onmogelijke hoek de 2-1 erin schoot, maakte Sten binnen een paar minuten een echte hattrick en zo stond er opeens, zonder echt goed gespeeld te hebben, bij rust een comfortabele 5-1 voorsprong op het scorebord.

In de tweede helft ging Bram van N. keepen, zodat Tommy de aanval kon versterken. De tweede helft was Meerburg heer en meester op het veld en lukte het FC Lisse niet meer om tot een fatsoenlijke aanval te komen. Dat was de verdienste van onze solide verdediging bestaande uit Devon, Jort, Eric, Sven en Tom, die ook steeds meer inschoven en daardoor soms gevaarlijk werden voor het doel van FC Lisse. Een knappe volley van Eric en een snoeihard schot van Tom konden maar net door de keeper van FC Lisse gestopt worden.

Het middenveld draaide als vanouds met technische hoogstandjes van Ciro op links en het bikkelaartje Sepp op rechts die voor elke bal gaat en nooit moe lijkt te worden. Uiteindelijk was het Koen die met de blaren op z’n voeten het eerste doelpunt van de tweede helft maakte. Tussen twee man door ging hij het strafschopgebied in waarna een klassiek puntertje langs de keeper volgde.

Daarna was het doel om Tommy te laten scoren, maar iemand anders laten scoren blijkt soms moeilijker dan zelf de bal erin te schieten. Passes en voorzetten van Bram V. en Matz konden vaak nog net worden aangeraakt door een verdediger van FC Lisse of kwamen voor het verkeerde been van Tommy terecht. Toen Tommy alleen op de keeper af ging veerde iedereen langs de kant op. Tommy speelde de bal langs de keeper, maar ging zelf neer over het been van de keeper. De prima fluitende scheidsrechter Knottnerus zag hier ondanks de armgebaren van Tommy geen strafschop in (en had daar misschien ook wel een klein beetje gelijk). Maar het was wel een mooi kenmerkend moment voor Tommy, die altijd wil winnen, daar vol voor gaat en het niet altijd eens is met scheidsrechters.

Kort voor tijd volgde de publiekswissel voor Tommy. Met een omhelzing met Matz en onder luid applaus van alle ouders, opa’s, broers en zussen die zich langs de kant verzameld hadden, ging hij van het veld. Dat FC Lisse daarna met een eigendoelpunt uit een corner de stand op 7-1 bracht, was alleen nog voor de statistieken. Na afloop van de wedstrijd verzamelde iedereen zich in de kantine om iets te drinken, chips te eten en Tommy een klein aandenken te geven.