Meerburg D1 'klasse beter'

Meerburg JO13-1JM

Onder 13 zaterdag, JO13-1, 1e klasse 13

19 november 2016 12:00

In Pijnacker was de Meerburg D1 een flinke maat te groot voor de jongens van Oliveo: 0-6. Of zoals de scheidsrechter het na afloop nuchter stelde: “Meerburg was een klasse beter.”

Die  opmerking had onbedoeld een wrang tintje voor de Meerburg-aanhang, want tja, het doel van de bekercompetitie was helder: de promotieklasse halen, om zo door te stomen naar de hoofdklasse. Helaas werd dat doel op een háár na niet gehaald, zodat het team van hoofdtrainer Paul Nibbelink nu ‘gewoon’ 1e klasse speelt. Vandaag wonnen de mannen (én de dame) van Nibbelink hun derde wedstrijd op rij met gemak.

Omdat de verslaggever van dienst door omstandigheden niet aanwezig kon zijn bij de eerste helft, en hij een beschrijving van een (half) potje voetbal waar hij niet bij was niet vindt deugen, neemt hij de vrijheid de spelers van Meerburg JO13-1 in dit eerste wedstrijdverslag aan u voor te stellen. Van achter naar voren en van links naar rechts zijn dat:

Wout Knottnerus: 1e jaars, zeer goed meevoetballende én coachende doelman, laat in spelhervattingen een enorme ontwikkeling zien en is niet bang in de 1 op 1.

Emma van der Werf: 1e jaars, linksback, verdedigt altijd alert en goed op de bal en kan een tegenstander volledig uit de wedstrijd spelen

Stijn Pracht: 2e jaars, centrale verdediger met veel rust en overzicht, niet van de bal te krijgen, Het woord ‘Stoïstijns’ is voor hem uitgevonden

Frenk van Huis: 2e jaars, aanvoerder, soeverein spelende centrale verdediger en tegelijk vormgever van het aanvalsspel. Sterker zie je ze niet in de D.

Luca Bouter: 2e jaars, na een lange blessure prima zijn rol als centrale- of rechterverdediger invullend. Heb je Luca als directe tegenstander, dan ben je niet blij

Ruben van Dijk: 2e jaars, renpaard en rechtsback die graag opkomt, maar als absolute specialiteit heeft hij de spijkerharde doch correcte verdedigende actie.

Boudewijn Meijles: 2e jaars, dynamische middenvelder die je overal tegenkomt, meerdere keren. Zorgt voor chaos bij de tegenstander en mooie aanvalsopzetten.

Milan Schoemaker: 1e jaars, bij de E1 de doelpuntenmaker, in dit team de motor ‘op de 10’. Balvast, creatief, kiezelhard schot en kan ook nog goed koppen.

Niklas Maessen: 2e jaars, ook al zo dynamisch en handig, voornamelijk aan de rechterkant opererend. Altijd in beweging. Favoriet is de snelle combinatie.

Sam Ouwerkerk: 1e jaars, rechtshalf, maar kan je eigenlijk overal opstellen met zijn loopvermogen en schotkracht, verliest nul duels.

Viggo van der Wal: 2e jaars, linkerspits - hoewel hij overal op links goed uit de voeten kan – handig en watervlug, heeft een uitgekiende voorzet in huis

Milan Verhoeven: 1e jaars, centrumspits pur sang. Heeft niet alleen een neus voor de goal, maar ook voor de slimme combinatie.

Tim van der Loo: 2e jaars, multi-inzetbare aanvaller die zowel op rechts als links kan scoren of een prima voorzet geven, lekker om in je team te hebben zo’n speler

Sam Bajyanama: 2e jaars, rechterspits en zonder discussie de snelste man van het veld, bovendien ijzersterk. Kan je als verdediger wanhopig van worden

Ja, je zou er bang van worden, als je dat lijstje ziet. En Oliveo JO13-2 heeft het geweten. Bij rust stond de stand 0-2 op het bord (goals van Milan S en Milan V),  in de tweede helft legde de equipe van Nibbelink een nagenoeg perfecte pot voetbal op de mat. Binnen enkele minuten verdubbelde de score. Boudewijn brak door na een snelle combinatie met Milan (0-3) en Tim bracht de score na een fase van grote Meerburgse druk op 0-4. De aanvallers van Meerburg bleven maar door de laatste linie van Oliveo heensnijden. Milan S scoorde nogmaals bekeken, na weer een korte combinatie  (0-5) en de mooiste goal ‘qua voetbal’ kwam kort daarna, Boudewijn speelde Viggo op links aan, die een strakke voorzet over de grond (niet te verdedigen) door Sam O binnengetikt zag worden. Zo stond een klein kwartier voor tijd de eindstand op het bord: 0-6.

Maar dan hebben we het alleen over de goals gehad. Haast nog fijner om te zien was hoe Meerburg van achteruit het spel dicteerde, waarbij de verdedigers gemakkelijk het spel verlegden van rechts naar links, niet lui, maar steeds op zoek naar de opening, en de keeper in die opbouw betrekkend waar nodig. De middenvelders wonnen alle duels, de aanvallers kregen (zoals de uitslag. Goed voetbal, vond ook coach Paul Nibbelink. ‘Het is de uitdaging goed en verzorgd te voetballen tegen een ploeg waarvan je weet dat die in principe minder is. Dat hebben we laten zien vandaag, beter dan tegen Alphense Boys vorige week' (die wedstrijd won Meerburg overigens met 0-2).

Het laatste woord was aan de prima fluitende scheidsrechter, die ook toegaf genoten te hebben van het spel van Meerburg. “Die van ons voetballen te weinig met de voeten op de grond. Dan ben je steeds te laat.” Ware woorden – en als je wil opnieuw met een bijbetekenis. De Meerburgers kwamen na de bekercompetitie even met beide benen op de grond in de 1e klasse. Maar dat ze in deze poule de te kloppen ploeg zijn, dat staat nu al vast.

Gerwin van der Werf