Meerburg D2 wordt na half uur wakker en pakt mooi punt

Meerburg JO13-2JM

D-pupillen zaterdag, D2, 2e klasse 05

12 december 2015 8:30

SASSENHEIM - In één wedstrijd heeft Meerburg D2 zo ongeveer zijn slechtste en beste periode van het seizoen gekend. De eerste helft bij Teylingen D1 was zaterdag om te huilen; in de tweede was er sprake van een opzienbarend herstel. Dat leidde na een boeiend duel vervolgens tot een zeer verdienstelijk gelijkspel (1-1), dat een beetje voelde als een overwinning.

Een verklaring? Wist ik het maar, zagen de meegereisde fans langs de lijn trainer/coach Marcel Diek denken. ,,Wat ik in de rust heb gezegd?’’, herhaalde hij de meest gestelde vraag.  ,,Ik heb gezegd: Ga nu hard werken, zodat je in elk geval nog moe bent na de wedstrijd. Dat hebben de jongens gedaan. Daardoor kwam het vertrouwen terug. En toen gingen we ineens nog voetballen ook.’’

Dat Meerburg halverwege ‘slechts’ met 1-0 achterstond was maar aan één man te danken. Doelman Robin Gersen, die met soms fabuleuze reddingen de schade beperkt hield. De thuisclub, al weken ongeslagen, scoorde alleen in de openingsfase, na één van de vele aanvallen via de gevaarlijke flankaanvallers.

Meerburg kreeg voor rust niet één kans. Diek: ,,Niemand durfde de bal aan te nemen en rustig te kijken waar een medespeler stond. Daardoor ontstond er paniekvoetbal. Hup, geef die bal maar een ros. Het was niet te geloven, vooral niet met de wetenschap dat het donderdag op de laatste training nog zo goed ging.’’

Toen niemand nog ergens in geloofde toonde Meerburg echter ineens zijn ware gezicht. Vanaf het begin van de tweede helft werd Teylingen terug gedrongen. Mike Jeltema was op de linkerflank vaak ongrijpbaar, Max Verbeek zorgde voor aanhoudende druk op de tegenstander, Arnold Simonian, Ouassim Meqor en Rens Hop kregen weer dreiging in hun spel.

Achterin ging de zaak op slot, met Luca Bouter en Marius Mc Allister overtuigend in het centrum, en Kadir Sahin en Finn van der Meer op de flanken. Vigo van der Wal sleurde de defensie van de tegenstander uiteen, Tim van der Loo en Wiek Breedeveld knokten zich terug in de wedstrijd, Joppe Lammerink lanceerde vanuit het midden de aanvallers.

In de laatste fase werd het overwicht van Meerburg te veel voor de thuisclub. Arnold maakte de 1-1, door de bal na een mooie pass van Joppe fraai in de hoek te krullen. In de resterende drie minuten ging Meerburg voor de winst; Mike en Max braken door, maar vonden beiden na een fraaie actie de goede doelman van Teylingen op hun weg.

,,We hadden nog kunnen winnen ook’’, zei Diek naderhand. ,,Gezien de eerste helft was dat misschien niet verdiend geweest, maar in het tweede deel waren we gewoon beter. Natuurlijk was er grote teleurstelling in de rust, bij mij en bij de jongens. Maar als ik dan zie hoe we terug zijn gekomen stemt dat tot grote tevredenheid. Laat ik het nog eens heel duidelijk zeggen: We kunnen het! Ik hoop dat de spelers dan nu ook eens gaan beseffen.’’

Gert Lammerink