E1 pakt knap punt in Wateringen

Meerburg JO11-1

E-pupillen zaterdag, E1, Hoofdklasse 02

14 november 2015 10:00

De Meerburg E1 vierde het eerste punt in de hoofdklasse 2 als een overwinning. En een overwinning, dat was het ook wel een beetje. Na twee nederlagen in een loodzware poule boog de ploeg van Frank Paap en Gerard van Driel tegen koploper VELO E1 een 2-0 achterstand om tot 2-2. Dat leverde behalve een zwaarbevochten punt ook een nieuwe dosis zelfvertrouwen op.

Met toch wel een klein beetje angst in de benen stonden de jongens en de jongedame van de E1 bij aanvang op het winderige veld. Vanaf de aftrap leek het ook buitengewoon moeilijk te gaan worden, want VELO zette meteen aan, waarschijnlijk in de verwachting dat ze dit varkentje wel even zouden wassen. Meerburg kwam echter snel goed in het eigen spel. De slag op het middenveld werd door Sam, Ted en Nathaniel vaak gewonnen, zodat de Meerburg verdediging niet voortdurend onder druk stond. De eerste grote kans was voor Milan Schoemaker, die snoeihard op de lat schoot. VELO bleek een ploeg met veel goede voetballers met een flink loopvermogen, maar echte kansen kregen ze niet van de geconcentreerd en fel spelende Meerburgers. Helaas zag de scheidsrechter in een ongelukkige handsbal van Mees aanleiding een strafschop te geven: 1-0. Dit was meteen de ruststand.

Na de rust voerde VELO de druk weer op, de ploeg vormde een cordon rond het doel van invalkeeper Ted (Wout voelde zich jammer genoeg niet fit genoeg na de 1e helft), die samen met de goed georganiseerde verdediging met Abel, Mees en Emma knap stand hield. Het grootste gevaar kwam van een handige rechtsbuiten (Frank Paap: ‘let op, hij gaat dansen, hij gaat dansen!’) en een linkerspits met een hard schot. Die maakte uiteindelijk toch de 2-0, onhoudbaar in de bovenhoek.

Voor de toeschouwers uit Zoeterwoude en (verre) omstreken brak daarna de mooiste fase van de wedstrijd aan. Razend knap voetbalde de Meerburg E1 zich onder de druk uit, en begon weer te combineren. Het leidde tot een verdiende aansluitingstreffer, via een uitbraak op rechts met Milan Schoemaker, hij speelde knap Milan Verhoeven aan, die positie had gekozen voor het doel en het gaatje wist te vinden: 2-1. Meerburg bleef druk geven en werd ook met corners gevaarlijk. De meegekomen centrale verdediger Emma had de gelijkmaker bijna op de slof, maar kreeg net niet genoeg tijd om hard uit te halen. Even later kwam de gelijkmaker tot de verbijstering van VELO toch, door een schitterend uitgespeelde counter, waarbij Milan V alleen door kon gaan op de keeper. Met een bekeken tikje liet hij de doelman kansloos. Eindstand 2-2.

‘Heel tevreden,’ zei Frank Paap na afloop, ‘er waren af en toe wat omzettingen nodig, maar het middenveld heeft het vandaag echt gered, en de verdediging was geweldig georganiseerd. Een compliment voor het hele team!’ Met die opsteker gaan we de wedstrijd tegen Feyenoord E1 tegemoet, volgende week om 10:00 bij Meerburg. Komt dat zien!

Gerwin van der Werf

Opstelling E1: Wout Knottnerus, Mees van der Schuyt, Abel Rozendaal, Emma van der Werf, Eric Sanders, Ted Wagemaker, Sam Ouwerkerk, Nathaniël Artist, Jurre Meijberg, Milan Verhoeven, Milan Schoemaker