Meerburg F2 laat het zonnetje schijnen

Warmunda, SV F1

F-pupillen zaterdag, F2, 3e klasse 9

7 november 2015 10:00

Soms is het trainer/coach leven hard en meedogenloos: onterechte verliespartijen, vervelende blessures, spelertjes die niet luisteren, je kunt je er wel een voorstelling van maken. En soms, soms is het mooiste vak van de wereld.

Afgelopen zaterdag, je had het vast geraden, was het een dag dat de zon scheen. Niet letterlijk, want het was vies weer, maar ik heb de hele dag met een smile rondgelopen. De reden? De prachtige overwinning die de F2 boekte tegen Warmunda F1.

Warmunda had vorige week, net als wij, de eerste competitiewedstrijd gewonnen en daarom was het direct een wedstrijd die ergens om ging: handhaving in de top van het klassement.

De wedstrijd begon goed, we zaten lekker fel op de bal en kregen behoorlijk wat kansen: een bal op de paal van Enzo, een kopbal van Mika net naast, een schot van Stijn van G net naast, er hing een goal in de lucht. Helaas viel die aan de verkeerde kant van het veld. Nadat Enzo na een verzengend schot (net naast) zijn schoen had verloren, brak Warmunda aan die kant door. De linksvoor kon gemakkelijk richting het goal doorlopen en schieten. Via het hoofd van Daniel werd de bal van richting veranderd en kon zelfs onze topgoalie Bodhi niets meer uitrichten: 0-1. We waren duidelijk even uit het veld geslagen want de 0-2 viel snel daarna.

Gelukkig hebben we een aantal mannen rondlopen met een waanzinnig schot: Cas, Nino, en Dáire bijvoorbeeld. Toen we een vrije trap op een meter of 20 van het doel kregen was de opdracht dan ook simpel: hard op het goal. Dat liet Cas zich niet twee keer zeggen: 30 seconden voor de rust pegelde hij de bal ongenadig hard langs de keeper van Warmunda. De aansluitingstreffer was een feit, 1-2.

In de rust nog even de puntjes op de i gezet en vooral gezegd dat ze door moesten gaan zoals de eerste vijftien minuten.

Nu had ik al verklapt dat we deze wedstrijd gingen winnen maar de manier waarop verdient wat uitleg. Afgelopen maandag hebben we op de training eigenlijk maar 1 oefening gedaan: opbouw vanuit de mid-midden, pass naar de buitenspeler en dan vooral als spits genoeg geduld hebben met inlopen zodat hij de bal lekker kan inschieten (eerst aannemen als je tijd hebt). De 2-2 was een goal exact zoals we die geoefend hadden: Mika gaf de bal aan buitenspeler Nino, die de bal direct strak voorzette zodat Stijn van G in een keer de bal in de korte hoek kon schieten. De derde goal was een kopie van de tweede: bal naar de buitenspeler en Nino die de voorzet binnen kon schieten: 3-2.

De 4-2 was een curieus moment: een scrimmage 3 meter voor het doel van Warmunda belandde precies in de handen van de laatste man die verbouwereerd de bal nog wel over de achterlijn gooide. Wat doe je dan als scheidsrechter? Penalties worden immers alleen bij hoge uitzondering gegeven. Maar terwijl wij nog aan het overleggen waren met de coach van Warmunda, had Dáire de bal al neergelegd en de penalty achter de keeper van Warmunda geschoten. Aan assertiviteit geen gebrek dit keer.

Zodoende een uitstekende overwinning: terugkomen na 0-2 achter, twee prima goals maken zoals geoefend op de training en assertief zijn op de juiste momenten. En dan is het coachen even de mooiste hobby van de wereld :)

Pim van Wetten