Meerburg E1 dwingt zege af met fraai slotakkoord

LYRA E1

E-pupillen zaterdag, E1, Hoofdklasse 05

18 april 2015 10:00

ZOETERWOUDE - Door een zeer sterke laatste fase heeft Meerburg E1 zaterdag in eigen huis gewonnen van Lyra. In het laatste deel van het duel boog het elftal van de trainers Frank Paap en Gerard van Driel een 0-2 achterstand om in een 3-2 voorsprong. Rens Hop werd de held met drie treffers.

,,Een wedstrijd waar alles inzat’, zo keek Frank Paap terug op het zinderende duel. ,,We hebben gevochten tot het laatste moment, vaak goed gevoetbald, alleen hebben we de problemen over ons afgeroepen door te veel kansen te missen.’’

Lyra kreeg tot de laatste minuut eigenlijk twee kansen, maar benutte die wel. In de slotseconde was de formatie nog eens gevaarlijk, maar voorkwam Ot de Vroom in het Meerburgse doel met een fraaie redding de gelijkmaker.

De zege van Meerburg was waarschijnlijk wel verdiend. In twee van de drie delen (in de hoofdklasse E wordt drie keer twintig minuten gespeeld) was de thuisclub beter. Meerburg kreeg ook verreweg de meeste kansen.

Na afloop ontving nu eens trainer Frank Paap de complimenten van collega coaches, die het duel langs de lijn hadden gevolgd. Een tactische omzetting deed het duel kantelen. Rens Hop ging aan de linkerkant spelen, Joppe Lammerink werd de man centraal voorin. Paap: ,,Met zijn in- en overzicht is Joppe een belangrijk aanspeelpunt. En Rens kreeg vanaf de flank net iets meer ruimte om uit te halen.’’

Daar kwam nog eens bij dat Boudewijn Meijles, na het geblesseerd uitvallen van Stijn Pracht, terugzakte naar de middenlinie en dat ook heel goed deed. Met zijn loopvermogen dichtte hij de gaten en veroverde hij de bal. Samen met centrale man Frenk van Huis bediende hij vervolgens de aanvallers.

Meerburg E1 breidde door het succes de aardige reeks van de laatste weken uit. Van de laatste vijf wedstrijden werden er drie gewonnen en was er één gelijkspel. Paap daarover: ,,Het zit er gewoon in bij deze jongens en nu komt het er opnieuw uit. Maar laten we niet vergeten dat ze dit seizoen veel wedstrijden op een heel hoog niveau hebben gespeeld en dat het dan ook wel eens moeilijk kan zijn. Dat ze zijn gegroeid is voor mij echter zo duidelijk als het maar kan.’’

Er waren ook in het eerste en tweede deel kansen geweest. Boudewijn knalde fraai op de lat, Max Pikaar strandde op de doelman, Stijn zag een schot geblokt. ,,Blijf voetballen, zoek de vrije man en blijf rustig voor het doel’’, was de opdracht de Frank Paap en Gerard van Driel de spelers voor de laatste fase meegaven.

Dat gebeurde en daardoor werd de druk op het doel toch te veel voor de gasten. Achterin hielden Sam Bayjanama, Ruben van Dijk en Niklas Maessen de zaak dicht, Emre Demirkurt ging als extra man mee naar voren. Bovenal was het vervolgens weer ouderwets Circus Rens wat de klok sloeg.  Zijn hattrick, alweer de derde van het seizoen, werd Lyra te veel.

Uw speciale verslaggever: Gert Lammerink