Onderweg naar morgen

Meerburg JO11-5JM

E-pupillen zaterdag, E5, 5e klasse 16

18 april 2015 8:30

Life is a soap, maar ook een voetbalteam kan je beleven als een stukje tv-drama in het klein. Intriges, momentjes van geluk, teleurstellingen, vriendschappen en ruzies, je vindt het er allemaal in terug. Maar wat ik eigenlijk bedoel met ‘Onderweg naar…’ is de steeds meer bepalende stap van onze jongens naar de‘D-teams’ van volgende jaar. Aan spannende verzinsels over affaires van de moeder van een linksvoor met een vader van een spelertje uit de achterhoede zal ik me maar niet wagen.

Volgend jaar spelen onze jongens dus 11 tegen 11. Qua ontwikkeling moeten ze zich nu ook meer op één positie in het veld gaan richten. De trainingen worden er nu in de laatste fase van het seizoen dan ook al meer op ingericht. Bijvoorbeeld met extra loopwerk en grotere afstanden tijdens de techniekoefeningen. Alle spelertjes doen daarnaast ook mee aan ‘wenwedstrijden’ tegen huidige D-teams. Sommige jongens zijn bovendien nog eens uitgenodigd om zich te laten zien tijdens D-trainingen. Kortom, er wordt bij Meerburg veel aan gedaan om die grote stap naar het ‘hele veld’ zo klein mogelijk te maken.

Zelfs in de laatste wedstrijden van onze E5 wordt er al met een schuin oog naar volgend jaar gekeken. Natuurlijk willen we afsluiten met het momenteel hoogst haalbare; de derde plek.

Daarvoor zullen de laatste 5 wedstrijden allemaal gewonnen moeten worden, een lastige maar niet onhaalbare doelstelling. Daarnaast wordt er tijdens de wedstrijden geprobeerd de jongens al wat extra grootveldbagage mee te geven. Een paar voorbeeldjes van hoe dat gaat: Aymen en Twan worden gevraagd met meer ruimte in zijn rug te verdedigen, straks komt er tenslotte de buitenspelregel bij. Maar houden ze dan ook nog hun mannetje in de gaten? Vigo is koning-assist vanaf links, maar lukt het hem ook voor eigen kans te gaan vanaf rechts? Mick is nu grootmeester in het maken van die typische spitsengoals, maar nu moet hij het alvast wat verder vanaf de goal gaan proberen om straks niet buitenspel te lopen. Paul en Mike hebben hun enorme snelheid mee, maar gaan ze daar ook slimmer gebruik van maken op een groot veld? En zo hebben de coaches bij elke speler en (positie)wissel ‘stiekem’ een tweede agenda. Dat vraagt natuurlijk wel om enig begrip van de jongens en van de aanhang.

En dan de wedstrijd tegen Rijnsburgse Boys. Een prachtig zonnig weertje, vers aangelegd kunstgrasveldje en tegenstanders die onze jongens lekker de ruimte gaven om flink gas te geven. Net als vorige week konden we weer een 9-2 overwinning op ons conto bijschrijven; maar deze keer was het toch echt te danken aan prima spel van Zoeterwoudse kant.

Een echte soap eindigt natuurlijk met een cliffhanger. Wat de E5 betreft is dat dus de strijd om die derde plek. Drie overwinningen op rij nu, volgende aflevering moet er weer gewonnen worden tegen de E1 van Van Nispen… Stay tuned!