verslag van Rijnvogels MD1 - Meerburg MD 1

Meerburg MO13-1

Meisjes D-pupillen zaterdag, MD1, 1e klasse 2

11 april 2015 8:45

Het is zaterdag 11 april 2015, rond de klok van 08.30 uur, op het sportpark van de Rijnvogels de Kooltuin. Het is de wedstrijd Rijnvogels MD 1 tegen Meerburg MD 1.

De interim coaches Marcel en Robin spreken de meiden in de kleedkamer voor de laatste keer toe. In spanning werd ook gewacht op de kledingtas en alternatieven waren al besproken als de tas niet op tijd zou komen. Op het prachtige sportcomplex waar de zon fel aan het stralen was tussen de wolken door maakte de meiden van Meerburg MD1 zich klaar op veld 4. Met gespannen blik maar ontspannen houding was de warming up begonnen. De tegenstanders Rijnvogels MD1 deden aan de rechterkant van het veld hetzelfde. Blikken werden elkaar gegund, aftastend hoe de vlag erbij zou hangen. De scheidsrechter betrad kordaat het veld en heeft deze houding de gehele wedstrijd weten te handhaven. Streng maar rechtvaardig. De opstelling werd door iedereen uitgevoerd en ieder liep naar zijn eigen plek.

De scheidsrechter blaast op zijn fluit en de wedstrijd kan beginnen. Meerburg trapt af in de bekende stijl en de meiden weten elkaar prima te vinden. Robin coacht aan de kant van de dug-out  en Marcel aan de overkant. In alle rust worden de aanwijzingen doorgegeven en de meiden volgen ze prima op. De eerste echte kans is voor Meerburg maar de bal weet het doel niet te bereiken en gaat langs de achterlijn. De eerste 10 minuten gaat het gelijk op en is er voornamelijk op het middenveld door beide teams veel balverlies. Beide teams spelen op balbezit en accepteren het verliezen van de bal niet. Soms wat slordig spel maar dan na 20 minuten weet de diepe spits Kiki de bal schuin in het 16 meter gebied over te spelen naar Danjela en die bedenkt zich geen seconde. Met een mooie lichaamsschijnbeweging wordt de bal in de rechterhoek geschoten en het is 0 – 1 voor Meerburg. Er werd hard gewerkt door Lauren, Lisa, Djuna, Sophie en Pilar. Na een aantal rechtvaardige handelingen van de scheidsrechter wordt de eerste helft afgefloten. Het is rust. Opvallend was dat Mila zich onder de druk wist uit te spelen en haar vrije rol pakte in de eerste helft. Ook Joyce zat een paar keer dichtbij een doelpunt. De spannende eerste helft leek wel 60 minuten te duren. Na de rust was er ook gelijk een strategische wissel ingezet door de beide interim coaches. De tegenstander verdedigde met twee meiden de diepe spits van Meerburg. De tweede helft begon ze op de reserve bank. Iedereen stond op scherp. Er zat meer in en dat was bij iedereen voelbaar zelfs bij de meegereisde ouders. Ook het weer bracht extra spanning mee. De zon verdween langzaam achter de donkere wolken en de wind liet in kracht van zich horen. Gelukkig speelde wij de tweede helft met de wind in de rug. Na ongeveer 7 minuten valt er een lang bal in het strafschop gebied en weer is Danjela er als de kippen bij. Met een prima schot werd het doel weer getroffen. Het was 0 – 2 voor Meerburg. De strijd werd feller maar zeker niet onsportief. Joyce was als controlerende middenvelder en aanvoerder volledig in haar rol. Dankzij het harde werken van Mila die zich als een luipaard over het veld bewoog bleef de druk op de tegenstander aanwezig. Haar loopvermogen en balvastheid waren ongekend goed deze wedstrijd. Ook werd er hard verdedigd en waren Aisha en Madieke op momenten ijzersterk aanwezig. Rijnvogels waren op zoek naar de tegentreffer en dankzij geweldig keeperswerk van Fee kregen ze niet de kans om te scoren. Toen kreeg Joyce de bal net buiten de zestien op haar rechterslof en met een rechte streep als van een waterpas vloog de bal rechtsonder in het doel en liet de keeper kansloos. Het was nu 0 – 3 voor Meerburg. Het hele team speelde als 1 collectief en steunde elkaar over het gehele veld. De spanning was er nu wel af maar voor de meiden van Meerburg was het niet genoeg. Er was bloed geroken en er mocht meer vloeien moeten ze gedacht hebben. Kiki kreeg binnen de zestien de bal aangespeeld nadat ze de buitenspelval had vermeden en schoot rechts langs de keeper van de tegenstander om ook het doel te treffen. Het was 0 – 4 voor Meerburg met nog maar zo’n 6 minuten te spelen. De tegenstanders geloofden er nog in maar het middenveld en verdediging van Meerburg waren op hun hoede. Weer een mooie aanval tik tak ging de bal naar voren en een schot op de keeper maar deze wist de bal af te weren maar verloor daarbij de bal uit de handen. Kiki zag het aankomen en stormde met gevaar voor eigen leven op de bal af en wist deze net met haar schoen te raken voordat de keeper van Rijnvogels deze weer in de handen kon klemmen. De onbedoelde tackel van de keeper bleek niet genoeg en de bal passeerde haar voor de vijfde keer. Het was 0 – 5 voor Meerburg. Kort daarna floot de scheidsrechter af en vlogen de meiden van Meerburg samen met de coaches elkaar in de armen. Trots op wat ze samen als elftal hadden bereikt. De trotse ouders aan de kant applaudisseerde vol overgave en enthousiasme. Bij de verzamelplek Swift had Marcel de interim coach voorafgaande aan de wedstrijd nog een deal gemaakt met Kiki en haar doen beloven om twee doelpunten te maken. Nou aan die afspraak heeft ze zich gehouden (hilariteit alom) en zo hebben Kiki en Danjela deze wedstrijd niet voor elkaar onder gedaan. Top meiden. Het was een geweldige wedstrijd vol spanning en hard werken.

Met vriendelijke groet,

Marcel van Dalen.