Meerburg D4 slaat toe na grandioze combinatie

Meerburg JO13-4JM

D-pupillen zaterdag, D4, 5e klasse 07

2 mei 2015 8:45

Afgelopen dinsdagavond had Meerburg D4 nog kansloos verloren in een fysieke slijtage slag tegen VVSB D3. Maar vanmorgen waren de jongens weer op en top gemotiveerd en werd Rijnvogels D3 in een leuke wedstrijd verslagen.

Het was even onduidelijk hoeveel jongens we zaterdagochtend konden verwachten. Duke was midweeks ziek, Hugo had een pijnlijke knie, Edsard zou misschien weg zijn en Robin, Mika en Sam zouden niet komen. Maar uiteindelijk stonden we met een volwaardig team in het zonnetje klaar voor de aftrap op het prachtige veld 1 van Rijnvogels. En tot nu toe hadden we het altijd goed gedaan op een hoofdveld, denk bijvoorbeeld aan de 0-1 overwinning bij Katwijk.

Maar Meerburg begon bijna zoals gebruikelijk slapjes aan de wedstrijd. De ruimte aan de zijkanten werden nauwelijks gebruikt en er werd vaak snel balverlies geleden. Daardoor kreeg Rijnvogels de eerste kansen. Keeper Marijn wist een snelle achterstand nog te voorkomen toen een Rijnvogel alleen op hem af kwam, maar hij was even later kansloos bij een scrimmage voor zijn doel. Vanuit het veld spoorden de Meerburg-spelers elkaar: “Het moet feller en beter”. En het werd daarna ook beter.

De eerste echt goede aanval over links via Duke en Jip naar Bas leidde meteen tot de gelijkmaker. De gelijke stand was van korte duur want de nogal behendige nummer 9 van Rijnvogels schoot snel daarna Rijnvogels weer op voorsprong. Meerburg begon echter steeds beter te combineren en toen bleek dat Rijnvogels onder druk kwetsbaar was. Met een goede combinatie door het midden kwam Maarten alleen voor de keeper, waarna hij met zijn mindere rechterbeen feilloos binnen schoot. En zo gingen we met 2-2 de rust in.

Meerburg D4 blijft moeite houden met aftrappen. Want binnen 5 minuten in de tweede helft keek Meerburg alweer tegen een 3-2 achterstand aan. Ook toen begon het beter te lopen. Door het vele lopen van Guus, kreeg Meerburg het middenveld steeds meer in handen en achterin kregen Edsard Marius en Hugo steeds meer tijd om op te bouwen. Al snel volgde de gelijkmaker en vlak daarna kwam Meerburg ook nog op een 3-4 voorsprong.

Een zeldzaam slippertje achterin bracht Rijnvogels weer langszij. Maar Meerburg was niet van plan de wedstrijd uit handen te geven. Guus passte van centraal achterin naar Pjotr op linksmidden, die de bal direct doorspeelde naar Maarten, centraal voor. Maarten zag op rechts Tico vertrekken, terwijl op links Bas mee liep en ze met zijn drieën tegenover twee verdedigers stonden. Maarten gaf de bal perfect mee aan Tico, die hem onmiddellijk weer terug legde. Maarten gaf de bal in een keer mee aan Bas die hem precies op maat voor gaf op Tico, die snoeihard vanaf rand strafschopgebied de winnende goal binnen schoot. En dat alles met één keer raken. Oftewel, zoals de scheidsrechter na afloop zei, dat zijn de combinaties waarvan je hoopt dat je ze af en toe op zondagavond bij Studio Sport ziet.