Voetballen tegen een 12e man bij Docos vrouwen 1

2332KG
LEIDEN

Opstelling Meerburg VR1

Als speelster speel je natuurlijk het liefst elke week een wedstrijd. Zo’n wedstrijd kun je winnen, gelijkspelen of verliezen. Na een gewonnen wedstrijd ben je vrolijker dan na een wedstrijd die je verloren hebt, logisch. Toch is het voor de ontwikkeling van een elftal belangrijk dat je (af en toe) ook een wedstrijd verliest. Dit is vaak de wedstrijd waarvan je het meeste kunt leren. Als je een wedstrijd verliest, heeft dit vaak een oorzaak. Heel vaak wordt de schuld gegeven aan een slecht veld, een matige scheidsrechter of ongunstig weer. Ook komt een blunderende keeper, een fout van een medespeler of ‘gewoon geluk’ vaak bovendrijven als excuus dat de wedstrijd niet gewonnen is.

Dat zijn allemaal omstandigheden waar je als speelster helemaal geen invloed op hebt. Zo heeft ook de tegenstander last van een slecht veld en ongunstig weer. Soms komt het ook voor dat je door een blunder van de keeper of speelster de wedstrijd verliest. Maar waarom heb je dan die wedstrijd verloren? We zeggen altijd om een betere voetbalster te worden is het belangrijk  dat je niet de schuld geeft aan de omstandigheden, de scheidsrechter of je medespeler. De belangrijkste vraag na een verloren wedstrijd is altijd: “Wat had ik beter of anders kunnen doen?”.

En dat is een gezonde houding binnen een gezellig, goed spelend elftal. En dat waren de vrouwen van Meerburg. Met een niet compleet elftal (en dat is ook geen excuus waarom we de wedstrijd verloren hebben want door de inzet en samenwerking van de vrouwen die wel speelden werden deze eigenlijk niet gemist) aan beide kanten was de wedstrijd heel mooi in balans. Er waren kansen aan beide kanten. Vooraf hadden we al vastgesteld dat de beide buitenspelers voorin snel en balvaardig waren en daar hebben we met Kiki en Coco prima op ingespeeld. Een dood spelmoment (corner) zorgde ervoor dat we 1 tegen 0 achter kwamen. Een mooie kopbal die het net wist te raken. Maar niet getreurd de wedstrijd duurde nog lang. Wat opviel in deze wedstrijd was dat de arbitrage allesbehalve onafhankelijk was. En laat dat nu juist wel het excuus zijn waarom we verloren hebben.

De meeste duels die we aangingen werden gefloten in het voordeel van Docos. Een schouderduw of fysiek contact gebeurt altijd maar het wegduwen van je tegenstander met twee handen mag niet. En die momenten waren er voldoende. De scheidsrechter deed heel vaak zijn fluit in zijn mond om daarna niet te fluiten. Zijn waarneming en eerste primaire reactie als ervaren scheidsrechter zegt dan ok, je moet fluiten want het is een overtreding. Maar het is mijn thuisploeg en die staan net als Meerburg gelijk met elkaar op de eerste plek. Dan toch maar geen geluid maken moet hij daarna gedacht hebben. Ondanks deze omstandigheden gingen we net voor de rust met 1 tegen 1 het veld af. 3 minuten eerder dan de speeltijd van 45 minuten. Maar goed, klokkijken is ook niet voor iedereen even makkelijk.

De tweede helft was qua spelbeeld al niet anders. We werken allemaal ons de vlekken voor de ogen maar de bal wilde niet in het net verdwijnen bij onze tegenstander. Na vijftien minuten in de tweede helft greep de keepster van Docos een van onze speelsters en met een ippon worp bracht ze haar naar de grond. Natuurlijk was dat onacceptabel en ze kreeg een duw van onze speelster waarop ze als reactie een klap teruggaf. Twee keer rood maar geen kaart krijgen. Waarop de vraag is gesteld na de wedstrijd waarom geen rood? Waarop de scheidsrechter antwoorde waarom wel? Nou ik weet wel waarom. Dat was namelijk de hele wedstrijd al zo.

Zo voetbal je tegen een 12e man die heel frustrerend kan werken. Ondanks alle tegenslagen werd er niet geklaagd maar wel de hele wedstrijd geknokt om gelijk te maken en zelfs de wil was er om deze wedstrijd te winnen. Helaas heeft dit niet geleid tot doelpunten al waren de kansen er wel. Iedereen was kapot gestreden en de hoofdtrainer Froukje benadrukte dat ze enorm trots was op iedereen zijn inzet, doorzettingsvermogen en vechtlust. Het was ondanks deze omstandigheden een wedstrijd op hoog niveau met aan beide kanten mooi voetbal. Volgende week tegen Docos 2 thuis. Dus daar hebben we nog een appeltje mee te schillen. Mooi moment om met elkaar terug te kijken wat hadden we beter of anders kunnen doen en dat meteen maar uitvoeren op Docos2. Hebben we toch nog een beetje revanche op de wedstrijd van vandaag.