sv Houtwijk JO18 -1 – Meerburg JO18 -1: De ene poule is de andere niet

Meerburg JO18-1

Sten Bril (intikker)
Billy Jansen (schot)
Thomas de Vries (intikker)

19 februari 2022 12:30

Sportpark Rijnveld
L. van Vuurdestraat 16
2552JG
'S-GRAVENHAGE
tel. 070-3975178

’s-GRAVENHAGE - Nadat vorige week op het prachtige complex, met een ietwat prijzige parkeervoorziening, van AFC in de laatste wedstrijd van de najaarscompetitie twee minuten voor tijd de rode lantaarn van de tegenstander werd overgenomen, sloot Meerburg JO18-1 de competitie af met de cijfers: 12 gespeeld, 1 overwinning, 11 nederlagen. Het duurt vermoedelijk nog een paar weken, voordat de voorjaarscompetitie van start gaat. Dit biedt een mooie gelegenheid om oefenwedstrijden te spelen. Afgelopen zaterdag speelde het team tegen sv Houtwijk JO18-1, een team dat ook in Divisie 6 speelt, maar dan in de “Haagse” poule. Deze wedstrijd maakte duidelijk dat de ene poule in Divisie 6 de andere niet is. Meerburg was oppermachtig en won met “slechts” 4-0.

Dat Meerburg JO18-1 een lastig eerste seizoenshelft achter de rug heeft, is iedereen wel bekend. Omdat er geen Hoofdklasse was, werd het team ingedeeld in de nieuwgevormde Divisie 6. Tussen de competitiewedstrijden door, werden diverse oefenwedstrijden gespeeld tegen eersteklassers en het Delftse dvv Delft JO19-1 en hoofdklasser RCL JO19-1. Uit deze wedstrijden bleek dat we dat niveau goed aankonden en rees de vraag of Meerburg JO18 niet gewoon pech had met de poule-indeling. Met tegenstanders als Legmeervogels, Hoofddorp, Jodan Boys en ARC beloofde het vooraf al een zware opgave te worden. Net als Meerburg startten deze teams met een JO18, met het verschil dat al deze teams met hun O17 ook al op divisieniveau actief zijn. Bovendien bestaat het team uit Zoeterwoude uit een groot aantal spelers dat eigenlijk, wat betreft hun leeftijd, nog in de O17 hoort te spelen.

Tussen de competitiewedstrijden door werd nog een bekerwedstrijd tegen Quick JO18-1 met ruime cijfers verloren, maar niet met die cijfers waarmee Quick veel competitiewedtijden won: 28-0, 14-0, 16-2 en zelfs tegen nummer 2 werd met 9-2 gewonnen. Zou de “Haagse” poule dan daadwerkelijk minder zwaar zijn dan de poule van Meerburg?

Omdat ook sv Houtwijk JO18-1 een vrije zaterdag had, werd in een tijdsbestek van 15 minuten na het eerste app-contact voor 19 februari een oefenwedstrijd tussen beide teams geregeld. Al snel werd duidelijk dat sv Houtwijk, op de vierde plaats geëindigd, een maatje te klein was voor Meerburg. De uiteindelijke uitslag, 4-0 winst, was misschien zelfs aan de lage kant, maar een kniesoor die daarop let. Hoewel het slechts één wedstrijd is, lijkt het wel te bevestigen dat Meerburg inderdaad in een loodzware poule heeft gespeeld. Trainers van tegenstanders gaven in de “terugronde” complimenten voor het feit dat Meerburg als team veel progressie had geboekt, maar punten bleven helaas uit. Geeft wel aan dat het team een stijgende lijn te pakken heeft.

Wanneer de nieuwe poule-indeling bekend is en de competitie weer start, is nog onbekend. Hoe de teams worden ingedeeld is ook nog niet bekend. Wat wel zeker is, is dat het niveauverschil tussen teams in de zesde divisie groot is.

Aan de KNVB de taak om te komen tot een indeling waar iedereen iets aan heeft…