Meerburg trotseert de omstandigheden en pakt een punt in extremis

Meerburg JO13-3

RCL JO13-3JM

15 februari 2022 17:30

J.C. van Pijkeren

Sportpark Meerburg
Hans Ecklplein 1
2382AZ
ZOETERWOUDE
tel. 071-5410492

De stormen Dudley en Eunice worden pas donderdag en vrijdag verwacht maar vandaag leek het ze een goed plan om alvast even kennis te komen maken in Zoeterwoude. Gevolg, veel wind, slagregens en nogal wat verkleumde kinderen.

In de aanloop naar deze midweekse inhaalwedstrijd tegen RCL JO13-3 kreeg Luuk een kleine domper te verwerken door een positieve Coronatest maar gelukkig is de rest van het team wel weer (op de weg) terug en konden we ook weer dankbaar gebruikmaken van onze top invallers uit de JO11-1.

‘Scherp beginnen’ was het devies van Jarko en Sven. En dan is het toch jammer dat de eerste kans van de wedstrijd direct voor RCL is. Met iets meer pech hadden we zelfs zomaar binnen 10 seconden op achterstand kunnen staan. Dat lot bleef ons bespaard en vanaf dat moment was Meerburg gelukkig wel wakker!

Sterker nog, de dappere toeschouwers langs de lijn kregen een fraai staaltje combinatievoetbal voorgeschoteld. Voorwaar geen sinecure onder deze barre omstandigheden maar de Meerburg talenten combineerden er lustig op los, met de onvermijdelijke openingstreffer tot gevolg. Het werd een juweeltje van Julius die de bal van afstand fenomenaal achter de spartelende keeper schoot. Geïnspireerd door al dat moois kreeg ook Isa het even later op z’n heupen en met een panklare voorzet bediende hij eerst David voor de 2-0 en even later bekroonde hij een sterke actie zelf met de 3-0. Een galavoorstelling van zo’n tien minuten.

Wedstrijd gespeeld, de drie punten blijven in Zoeterwoude vandaag. Althans, dat was de verwachting maar het probleem is dat een wedstrijd geen tien minuten duurt maar 60. In plaats van doorgaan met goed voetballen werd gaandeweg de wedstrijd het niveau steeds een tikkeltje minder. Verdedigen op 1,5 meter afstand, heel veel onnodig balverlies en meegaan in fysieke (sprint)duels tegen oudere en veel grotere tegenstanders helpt allemaal niet en zo liet Meerburg toe dat de tegenstander langzaam maar zeker weer in de wedstrijd kwam.

De zware omstandigheden hielpen ook niet mee natuurlijk maar halfzacht ingrijpen doet dat ook niet. Het werd een foutenfestival en zo kon het gebeuren dat er twee ballen doorschoten en er eentje, gedragen door de wind, zo in de verre hoek plofte. Een 3-3 tussenstand derhalve en dat mocht Meerburg uitsluitend zichzelf aanrekenen.

Het werd wel een spannend gevecht, bij vlagen onvriendelijk ook en automatisch komt dan weer het fanatisme van onze Leiderdorpse vrienden bovendrijven. Wederom geen goede PR voor deze ‘club van klasse’ en dan met name dankzij de opgewonden standjes langs de lijn.

Tot overmaat van ramp viel ook nog de 3-4 binnen en daarmee leek zelfs de buit binnen voor RCL. Een stevige uppercut voor Meerburg maar invaller Freek dacht daar toch anders over en schoot even later onberispelijk de 4-4 gelijkmaker binnen. De slotfase naderde, de spanning was groot en het zoveelste balverlies werd wederom afgestraft met een goal. 4-5 en dus wederom een ferme tik op de kin… De klok tikte weg in het nadeel van Meerburg en het zicht op een resultaat was verder weg dan ooit. Wie had dat toch kunnen denken na zo’n sensationele beginfase.

Goed, nog één keer naar voren dan. Nog één corner! Iedereen in de 16 en maar kijken of de bal goed valt. Het was moeilijk te zien in een kluwen van spelers maar toen de rook eenmaal opgetrokken was, bleek de bal toch echt de doellijn gepasseerd te zijn. Sensatie alom met de kleine Sam als grote matchwinnaar! 5-5 en voor de neutrale toeschouwer was dit ongetwijfeld een fantastisch schouwspel. Voor de trainers van beide ploegen is er genoeg werk aan de winkel en voor de toeschouwers.. Ach, die hebben er weer heel wat grijze haren bij gekregen vandaag.