Meiden- en vrouwenvoetbal

Meiden en vrouwenvoetbal binnen de vereniging

De ontwikkeling en positionering van meiden- en vrouwenvoetbal is een verandervraagstuk binnen de vereniging gebleken. Meiden- en vrouwenvoetbal speelsters hebben een eigen karakter, dynamiek en identiteit. Een meer familiaire sfeer waar de onderlinge gezelligheid veel belangrijker is dan prestatievoetbal. Dit staat los van de sportieve prestaties van de elftallen in elk voetbalseizoen op de velden. Dit zie je nu ook terug in ledenaantallen, begeleiding van de elftallen en de duidelijkheid in de rolinvulling binnen het meiden- en vrouwenvoetbal. Betrokkenheid, transparantie, zeggenschap en verbinding zijn een aantal kernbegrippen die we bij de ontwikkeling van het meiden- en vrouwenvoetbal toepassen. We hanteren daarbij ook het motto “iedere speelster heeft talent, haal eruit wat erin zit” Dit doen wij door:

• Iedere speelster te waarderen en bij de vereniging te betrekken en te behouden.
  • Ieders individuele mogelijkheden, wensen en ambities aandacht en ruimte te
  • Positieve, stimulerende en vormende begeleiding geven tijdens trainingen en wedstrijden.
  • Bekwame, sociale trainers kwalitatief goede oefenstof laten bieden die bewust zijn dat ze in dienst zijn van het elftal en niet andersom.
  • Per leeftijdsgroep een gekwalificeerde of zeer ervaren trainer te hebben (minimaal niveau juniorentrainer KNVB).
  • Respect voor elkaar te hebben, zeggenschap te delen en altijd de verbinding met elkaar te zoeken.
  • De betrokkenheid vergroten voor speelsters, sportbegeleiders en ouders door onze belevenissen, voortgang en ontwikkelingen en successen met elkaar te delen via sociale media, presentaties, besprekingen en niet voetbal gerelateerde activiteiten en jaarlijks een gezamenlijke opening & afsluiting van ieder voetbalseizoen.

Verdere ontwikkeling van de kwaliteit van het meiden- vrouwenvoetbal, voor zowel de begeleiders als de speelsters:

• Geschoolde trainers: dit kan door begeleiding van een gekwalificeerde hoofdtrainers met jaren ervaring (“de begeleider”) die de overige trainers begeleiden in hun rol en meewerken aan het maken van inhoudelijke trainingsprogramma´s en begeleiding van looptraining en samenwerking met sportfysiotherapeuten met algemene blessurepreventieve oefeningen. In specifieke behoefte kunnen trainingen of opleidingen via de KNVB worden aangeboden. De trainers staan altijd in dienst van het elftal en de speelsters. Nooit andersom. De voetbaltechnisch coördinator ziet toe op dit uitgangspunt.
  • Gebruik van Voetbal Spelersvolgsysteem om “individuele” speelsters als elftallen zowel in de winterstop als na afloop van het seizoen te kunnen Aan de hand daarvan kunnen waar nodig de samenstelling van het elftal worden gewijzigd of bestaande elftallen worden verrijkt. Daarnaast worden speelsters jaarlijks individueel beoordeeld en met hen persoonlijke ontwikkelpunten vastgesteld voor het komende seizoen om aan te werken.

Stimuleren van talenten, dusdanig dat zij zich kunnen blijven ontwikkelen.

Tot en met 13 jaar spelen alle meiden standaard in gemengde elftallen bij de jongens. Meiden tot en met JO13 hebben de keuze; of tussen en tegen meiden voetballen of tussen en tegen de jongens voetballen waarbij de talentvolle meiden in deze leeftijd gestimuleerd worden voor het laatste te kiezen. Vanaf de MO17 t/m MO20 spelen deze meiden wel gewoon mee met een meidenelftal of met vrouwen 1.

Ieder seizoen staan we gezamenlijk stil met speelsters en ouders bij dit beslismoment. Vanaf de MO13 zal de voetbaltechnisch coördinator MO met de onderbouw coördinator JO de nieuwe aanwas voor de MO13 elftallen bespreken en gezamenlijk komen tot doorstroom naar het meiden voetbal of handhaving binnen huidige team in de jongenscompetitie. Mocht een individuele speelster bovengemiddeld talent bezitten dan zal in overleg met het individu gezamenlijk worden bepaald wat het beste bij haar past. Dit kan zijn door haar te plaatsen in een hogere leeftijdsgroep, haar in te delen in een jongensteam tot de leeftijd van de MO17 of dat ze door een BVO of KNVB wordt opgemerkt en daar haar spelersloopbaan gaat vervolgen.

Organisatie meiden- en vrouwenvoetbal

Achter het meiden- en vrouwenvoetbal bij Meerburg staat een organisatie om alles in goede banen te leiden. Het is belangrijk een duidelijke organisatie, specifiek voor de meiden- en vrouwenvoetbaltak, vertegenwoordigd is. Met elkaar zorgen we voor het spelplezier en de ontwikkeling van het meiden- en vrouwenvoetbal. Door gezamenlijk de koers te bepalen hopen we dat iedereen binnen het meiden- en vrouwenvoetbal jaarlijks aansluit bij ieder nieuw voetbalseizoen. Het betreft ook een platte organisatie door het strategisch kader (grijs & blauw) en het operationeel kader (groen). Ook weet iedereen bij wie hij of zij terecht moeten bij vragen die er nog zijn. Hieronder een overzicht van de verschillende rollen binnen de organisatie van het meiden- en vrouwenvoetbal. De functionarissen in de grijze vlakken vormen de dagelijkse leiding van het meiden- en vrouwenvoetbal.

Afbeelding1.jpg