VOG verklaring

Verplicht voor vrijwilligers met minderjarigen

Meerburg garandeert een veilig sportklimaat. Minderjarigen zijn nu eenmaal een kwetsbare groep. Daarom hanteert Meerburg de verplichting tot het overleggen van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) voor vrijwilligers die actief zijn met minderjarige sporters. De VOG is geheel gratis voor de vrijwilligers.

Waarom een VOG?

Meerburg heeft veel jeugd die allemaal worden begeleid door vrijwilligers zoals trainers, coaches, teammanagers en overige vrijwilligers in diverse rollen. Een sportvereniging functioneert niet zonder vrijwilligers maar je kent ook niet iedereen of kent elkaars achtergrond. Er komen via de media voldoende berichten voorbij over minderjarige sporters die seksueel worden geïntimideerd door een vrijwilliger. Iedere intimidatie is er één te veel. Natuurlijk kunnen wij als vereniging seksuele intimidatie nooit helemaal uitsluiten. We nemen echter wel onze verantwoordelijkheid en doen er binnen het beleid alles aan om dit in goede banen te leiden.

Voor wie?

De volgende doelgroepen zijn ieder seizoen verplicht een VOG te overleggen:

• Jeugdtrainers;
  • Jeugdcoaches;
  • Teammanagers;
  • Begeleiders jeugd in verschillende rollen.

Hoe vraagt u de VOG aan?

De VOG vraagt u elektronisch aan via DigiD. U ontvangt een email van ons hoe de VOG kan worden aangevraagd. Na het invullen en verzenden van het elektronische formulier ontvangt u een bevestiging. De verklaring ontvangt u per post op het door u aangegeven adres. De coordinatoren zullen u ook erop attenderen dat de VOG ingediend moet worden.

Hoe levert u de VOG bij n?

U ontvangt de VOG in principe binnen 4 weken. De VOG moet in ieder geval binnen drie maanden na de aanvraag in bezit van de contactpersoon VOG zijn. Wanneer de VOG niet binnen deze drie maanden is afgegeven, kunt u niet worden ingezet als vrijwilliger voor minderjarigen. Na ontvangst van de VOG op het huisadres dient u het te overhandigen aan de VOG-contactpersoon bij uw vereniging. U ontvangt hiervoor nadere instructies per e-mail.

Meer informatie

Wilt u meer weten over de VOG in de sport kijkt u dan eens op de site van NOC*NSF via www.nocnsf.nl/vog of voor algemene informatie over de VOG op www.justis.nl/producten/vog.  Heeft u nog vragen? Bel dan de contactpersoon voor de VOG.