Nipte zege genoeg voor periodetitel

23 maart 2022 13:00

PvD

Vierde klasse A -Meerburg had een zege nodig om zich te laten kronen tot eerste periodekampioen van de vierde klasse A. De overwinning was nipt, 1-0, en kwam moeizaam tot stand, maar het was genoeg om concurrent Teylingen af te troeven. Warmunda bood uitstekend tegenstand, maar was niet in staat om de thuisploeg werkelijk in de problemen te brengen.

Eigenlijk hadden we de eerste periode allang moeten hebben maar door het wegvallen van FC Boshuizen werd de eerste periode verlengd tot de eerste 12 wedstrijden i.p.v. 8 stuks. In deze twaalf wedstrijden werd op de eerste wedstrijd na telkens de volle winst behaald.
Op een avond waarbij ook al de JO14-1 had gespeeld en ook Meerburg 2 en VR1 moesten spelen werd het een aparte wedstrijd. Na een minuut of 10 begon Meerburg de ruimtes te vinden en het overwicht te creëren. Dit veranderde wanneer een speler van Warmunda een forse overtreding maakte en zich vervolgens uit de tent liet lokken om een Meerburg speler bij de keel te grijpen. Hierdoor veranderde de scheidsrechter de kaart met een gele kleur in een rode.

Er ontstond gelijk een nieuw spelbeeld. Meerburg begon met de omsingeling en Warmunda trok zich terug waardoor de ruimte voor het vijandelijk doel erg minimaal werd.

In minuut 43 kwam dan toch de goal waar op werd gewacht maar de grensrechter van Warmunda had kennelijk les gehad van de grensrechter van Teylingen. Ik heb de camera beelden bekeken en dan zie je dat hij minimaal een meter achter de verdediger van Warmunda staat. Let wel, ik heb respect voor grensrechters. Je kunt het bijna nooit goed doen. Niet voor de tegenpartij, maar ook niet altijd voor je eigen publiek.
Maar wel weer een onterecht afgekeurde goal gingen we de rust in.
De tweede helft moet het toch wel gaan lukken tegen tien man. Na rust begon Meerburg gelijk weer met druk uitoefenen. Na 10 minuten in de tweede helft kwam uit een cornervariant de bal via Tom op de lat en vervolgens in de rebound via Sam tegen de keeper.

Er werd hevig geclaimd dat de bal de doellijn zou zijn geweest maar hier ging de scheids niet in mee. De beelden achteraf laten zien dat dit inderdaad niet het geval was.
Met veel voorzetten vanaf de zijkanten en via corners probeerde Meerburg de eerste goal te maken. Echter, waren de voorzetten en corners vaak te matig om er iets goed mee te kunnen doen.
In de 61ste minuut konden we eindelijk het scorebord op 1-0 zetten. Na een lange bal van achteruit kon de diepte inlopende Max de bal in één keer klaar leggen voor Tom. Wat eerder leek op een terugspeelbal op de keeper werd gelukkig een doelpunt omdat de jongen met de handschoenen aan volledig over de bal dook.
Wie had gehoopt dat Meerburg hierna bevrijd zou zijn en lekkerder kon gaan voetballen kwam bedrogen uit. Steeds meer sloop het befaamde ‘hinken op twee gedachten’ in de ploeg waardoor het tot het einde nerveus bleef ondanks dat Warmunda feitelijk geen één kans heeft gecreëerd.

De jonge debutant uit de JO19-1, Boudewijn Meijles, kon zichzelf nog bijna nog onsterfelijk maken door de 2-0 binnen te schieten maar dit schot werd net aan tegengehouden. Dat hierbij de volledig vrijstaande Max werd genegeerd neemt niemand hem kwalijk.

Uiteindelijk werd het dus een magere maar noodzakelijk winst voor Meerburg met als resultaat het binnenslepen van de eerste periode.

Ondanks dat we natuurlijk het liefst kampioen willen worden is de eerste mogelijkheid op een kans op promotie gepakt.

Het mag duidelijk zijn dat de vreugde na afloop groot was en dat die vreugde mee werd genomen naar de kleedkamer om daar vervolgens een feestje te bouwen.

Het feestje werd nog groter toen na een klein half uurtje Meerburg 2 van het veld af kwam met een 2-1 overwinning.

Lang genieten is niet mogelijk, want zaterdag staat alweer de volgende wedstrijden op het programma tegen Woubrugge.

In de heenwedstrijd hadden we met de rust een riante 0-3 voorsprong, maar werd het uiteindelijk toch nog billen knijpen met een 2-3 eindstand.

Hopelijk kunnen we de zegereeks weer voortzetten en ook de tweede periode pakken.voorkant.jpg