Focus en Concentratie Pupillen, zin of onzin?

23 juni 2017 18:30

Beste mensen, alweer een tijdje geleden dat U een column van mij kon waarnemen, echter de laatste tijd druk, druk en druk!

In de tussentijd heb ik wel diverse stukje gelezen op onze Meerburgsite, en 1 wil ik er kort uitlichten!

De Pupil van de week, aantal weekjes geleden, Mika van Wetten, werd geïnterviewd na de wedstrijd.

Ik citeer de interviewer;

Heb je nog tips voor het team?

"Ja, er mag wel wat meer focus en concentratie voor de wedstrijd. Al snap ik wel dat dit de laatste wedstrijd van het seizoen was."

Andre Berk, lees je mee? Focus en concentratie zit er aardig in bij die jongens :)

Een tijdje geleden kreeg ik een item doorgestuurd, ik dacht van Heer Korbee, daarin stond dat Focus en Concentratie bij Pupillen totale onzin zou zijn!

En als je dat op korte termijn zou beschouwen, dan zou dat kunnen kloppen, immers de spanningsboog van deze kereltjes en sommige meiden is binnen een paar seconden te tellen.

Overvliegende vogels, treinen, vliegtuigen, rubberen korreltjes op het veld, torretjes, en zelfs echte grassprietjes kunnen een deuk veroorzaken in de Focus en Concentratie die eventueel pas een paar seconden aanwezig zou kunnen zijn.

Echter, ik denk dat je het niet op de korte termijn moet zien, het gaat veel verder, door bij voorbeeld op een training de spanningsboog stukje bij stukje, lees seconden bij seconden te verlengen.

Ik ga U een voorbeeldje geven, dit seizoen kwam sterspeler Thijmen, vers uit een breedte team gehobbeld, bij mij in de JO-1.

Grappig ventje, dat wel, maar druk! En hij zag de training als 1 grote speeltuin, met een spanningsboog van 0.

Maar door hem er constant op te wijzen dat hij alleen maar met dat ronde ding bezig zou moeten zijn, werd de Focus en Concentratie  elke training een stukje beter, we praten nu inmiddels van enkele minuten, maar winst dus!

Na verloop van een 5 tal Maanden, had Thijmen het zo voor elkaar dat hij bijna, een half uur bezig was met zijn oefeningen zonder een voorvalletje.

In de wedstrijden op Zaterdag liep het nog niet echt lekker, maar ook daar zagen we vooruitgang.

Totdat, de oefenwedstrijd, uit tegen VVKatwijk, daar zagen we het resultaat van het vele inpraten op Thijmen, en het geduld wat we moesten hebben als begeleiding, maar die wedstrijd! Man wat een speler!

Ik hoor U nu denken, gaat dat alleen op voor de speler die hierboven, met goedvinden van zijn vader is beschreven?

Neen, is dan mijn antwoord, je kan spelers van die leeftijd wel degelijk bijbrengen dat ze goed met het spelletje bezig kunnen zijn zonder dat de aandacht binnen een paar seconden verslapt.

Van de week, kreeg ik als afscheid van mijn oude groep een heel mooi boekje, met foto’s en een persoonlijk woordje.

De woorden Focus en Concentratie kwamen hier veelvuldig in voor, dus uiteindelijk kun je op dat vlak best wel iets bereiken!

Of zoals Jeppe schreef bij zijn foto; Bedankt voor de woorden Focus en Concentratie, ik zal het mijn hele leven gebruiken.

Of  Finn, onze keeper; Focus en Concentratie zei hij altijd, nou dat weet ik nou wel!

En natuurlijk zijn er altijd trainers en leiders die daar heel anders tegenaan kijken, en een andere mening toebedeeld zullen hebben, maar dat is prima, zo heeft iedereen zijn eigen werkwijze, belangrijk is dat je spelers beter maakt, en als dit dan een beetje helpt?

En dan, ik hoop dat dat nog heel lang duurt, ligt hij opgebaard, de oude Berk,  in zijn Meerburg tenue, en iemand van het bestuur neemt het woord, en zal de volgende woorden uitspreken;

Hij was een man van Focus en Concentratie!

Ik wens U en Uw gezin een voortreffelijke zomer toe!

Andre B.