Meerburg pakt overtuigend 1e periode titel.

MMO 1 (zon)

Meerburg 1 (zon)

Mannen zondag, 1, 3e klasse A

6 december 2015 14:00

Verhoeve, A.J.

In de 13e (!) competitiewedstrijd van dit lange seizoen, pakte Meerburg door een overtuigende overwinning op buur MMO  de 1e periode, wat zo wie zo een toegift betekent voor de Zoeterwoudenaars. Het betekent een toegangsbewijs tot evt. promotiewedstrijden  naar de 2e klasse. Of het zover komt ligt aan het feit of de ploeg van Ron de Roode niet direct het kampioenschap opeist.

Op het winderige MMO complex, waar het gras veld er zo als gewoonlijk weer perfect uitzag, startte de Meerburgers met 1 wijziging in de basis. Na lang blessureleed maakte Christiaan Laan zijn opwachting in de beginopstelling.  Meerburg, de 1e helft tegen de straffe zuidwester in, begon zeer gemotiveerd aan de derby. Uiteraard In de wetenschap dat bij winst de 1e prijs van dit seizoen binnengehaald kon worden, werd de thuisploeg de wil opgelegd. Al na 6 minuten werd het openingsoffensief in een treffer uitgedrukt. Dit werd voorafgegaan door een "dieptepass" van Mark van Diemen van eigen helft die door de wind gedragen volkomen afweek en net onder de lat door de achteruitlopende goalie van Wieringen net tot corner verwerkt kon worden. De corner resulteerde in de 1e echte kans voor spits Joep van Vuren wat weer een corner opleverde.  Ramon Weijers legde de corner precies voor v Vuren zijn voeten die Joeri van der Voort in staat stelde de openingstreffer te scoren.
Nog geen 5 minuten later werd de score zelfs verdubbeld. Yannick de Groot stuurde aanvoerder vd Voort op links weg en diens voorzet werd in de 2e instantie door Joep van Vuren omgezet in 0-2. Het betekende de 101-ste treffer in de hoofdmacht voor de topscoorder aller tijden van Meerburg.
Na dit flitsende openingsoffensief zakte de koploper wat in.  MMO , dit seizoen zonder een aantal sterkhouders die hun heil elders zochten, kwam wat dichter bij het domein van Meerburg keeper Patrick Bon. Halverwege de 1e helft blies bij een aanval van de thuisploeg de arbiter plots voor een pingel omdat Jeroen Verboon zijn tegenstander zg omarmd had bij een hoge bal. Een enorm zware beslissing gezien de worstelingen die wekelijks op tv te zien zijn bij de profwedstrijden tijdens duels  vlak de goal.
De toegekende penalty werd feilloos benut en het leek of er weer van alles mogelijk was. Aan deze illusie maakte de trotse koploper in een bestek van 3 minuten een einde. Rond de 36-ste minuut waren  achtereenvolgens Mark van Diemen, die een corner van Joeri van der Voort onberispelijk binnen pegelde en Yannick de Groot , na een vloeiende aanval over veel schijven, verantwoordelijk en die het scorebord lieten veranderen in resp. 1-3 en 1-4!  Dat het vlak voor rust toch nog 2-4 werd, een pegel van buiten de 16 meter was Bon te machtig, mocht de pret niet drukken.

Gesterkt met de krachtige wind schuin in de rug, kwam Meerburg dit keer sterk uit de kleedkamer voor het 2e bedrijf. Een 4 -tal kansen, binnen 6 minuten,  waren echter niet besteed aan de Meerburg voorwaartsen om de wedstrijd definitief te beslissen. Hierna consolideerde de Meerburg ploeg de gekoesterde voorsprong en gaf nauwelijks tot geen kansen weg.
Halverwege de 2e helft kwam Meerburg wederom tot een uitstekende kans. Mats vd Poel alleen op doel afgaand, zag zijn inzet geblokt en de rebound was niet besteed aan van Vuren die voor een vrijwel leeg doel, de paal testte. Een kwartier voor tijd wederom een prima gelegenheid om de wedstrijd definitief te beslissen voor de Zwart-witten, maar Mats vd Poel schoof de bal vrij voor van Wieringen, die overigens een puike partij keepte, naast het doel.
Uiteindelijk was het uitstel van executie, want in de uiterste slotfase, nadat MMO met 10 man was komen te staan, maakte van der Poel zijn en voor zijn team, de bevrijdende goal door op aangeven van Joep v. Vuren de 2-5 binnen te tikken. Laatst genoemde  nam zelfs in de extra tijd nog de 6e treffer voor zijn rekening door een perfecte voorzet van de voor Joeri vd Voort ingevallen Jordy Paap knap binnen te werken vanuit een moeilijke hoek.
Deze ruime 2-6 overwinning betekent het behalen van de 1e periode titel voor de Zoeterwoudenaars. Komende week wordt de 1e helft van deze lange competitie afgerond met een thuiswedstrijd tegen het gepromoveerde Altior. Aanvang 14.00 uur.

Ook Meerburg 2 zag zijn koppositie niet in gevaar komen door met 1-0 te zegevieren over ASC. Omdat de nrs 2 en 3 van de ranglijst verloren, staat de equipe van trainer Luan Kameri nu 6 punten voor op zijn naaste belagers halverwege de competitie......

Peter van der Heijden.