Wederom verdiende overwinning Meerburg 1

Mannen zondag, 1, 3e klasse A

22 november 2015 14:00

Waleveld, J.R.

De 3e uitwedstrijd op rij, leverde eveneens de 3e winstpartij op rij op voor de Zoeterwoudse formatie. Hierdoor blijft de ploeg van Ron de Roode fier op kop in de 3e klasse A. De achtervolgers laten soms wat steken vallen, zodat de 1e periode titel (over  de 1e 14 wedstrijden!) steeds dichter in beeld komt.

Met een basisplaats voor, na een schorsing teruggekeerde Barry Verboon, en verder het zelfde team als de laatste weken, moest Meerburg op het kunstgras in Nieuwveen trachten de koppositie te behouden. Ondanks dat het hoofd(gras)veld er schitterend bij lag, was het toch door de gemeente afgekeurd. Op een prima 2e veld begon Meerburg op de kunstsprieten flitsend. Na de aftrap van de thuisploeg en meteen de 1e aanval, werd de afvallende bal in 2 keer over de defensie van Nicolaas Boys gedirigeerd. De doorgelopen Yannick de Groot stond binnen de minuut oog in oog met doelman Verlooy. Deze pareerde de inzet van de Meerburg jongeling knap en tot opluchting van de thuisaanhang poeierde Joep van Vuren de rebound centimeters naast de kruising.

Het was uitstel van executie want nauwelijks 5 minuten later lag de openingstreffer achter dezelfde Verlooy. Een corner van Joeri van der Voort werd door Verboon verlengd en Ramon Weijers prikte de bal van dichtbij in het doel, 0-1. Meerburg bleef hierna de betere ploeg en de thuisploeg kwam nauwelijks tot  aanvallende dreiging. Het was aan slodig afwerken van de dit maal in het blauw gestoken Meerburgers te wijten, dat de score al niet snel opgevoerd werd. Toch kwam de 0-2 en wel rond de 28-ste minuut. Na een splijtende pass, werd Joeri van der Voort bereikt op links die na een korte rush de achterlijn bereikte. Zijn lage voorzet werd via een been een prooi voor Yannick de Groot die de 0-2 binnenschoot. Meerburg verzuimde hierna door te drukken en met wat kunst en vliegwerk in de Boys defensie, werd de rust bereikt met 0-2.

Na de rust kwam een herboren thuisploeg gretig uit de startblokken. Meerburg werd vast gezet op eigen helft en kon er nauwelijks meer uitkomen. Gesterkt door een goal van Jim Janmaat, die een inzet via een been van een Meerburg verdediger achter de kansloze Bom  zag verdwijnen, bleef de druk aanhouden. Na een goed kwartiertje was de storm geluwd en begon Meerburg weer verzorgder te ballen.  De 1-3 (overigens door een vaste aanhanger al voorspeld) kwam er dan ook. Halverwege de 2e helft werd via een prima combinatie Joep van Vuren gevonden. Met een perfecte voorzet  over alle Boys verdedigers heen , werd Joeri vd Voort bereikt en  die vervolgens kogelhard en onberispelijk 1-3 afdrukte. Het doelpunt uit het boekje bleek naderhand de beslissende.

Gedurende de rest van de wedstrijd werd het spel ogenschijnlijk makkelijk beheerst door de Meerburgers. Zonder zelf kansen weg te geven, ontnam de ploeg van Ron de Roode de thuisploeg de illusie dat er nog iets te halen viel tegen de koploper.  Van beide ploegen kwamen nog wat invallers in het veld maar de wedstrijd was gespeeld en rustig bereikte de Zoeterwoudse formatie bijna ongeschonden de eindstreep.  Barry Verboon viel namelijk uit met een blessure.

Van de achtervolgers op de ranglijst bleven Teylingen,  Alphen en Graaf-Willem in het spoor van de lijstaanvoerder maar maakte SJZ een misstap door van het zelfde Graaf-Willem te verliezen.

Komende week komt de nieuwe fusieclub en middenmoter WVC op bezoek voor eindelijk weer eens een thuiswedstrijd voor de Meerburgers. Aanvang van het duel: 14.00 uur.

Peter van der Heijden.