Darts: Oorwassing Goeie Laatste! Ruime winst Wat De Pot Shaft.

14 december 2019 12:45

In de 11e speelronde ging Goeie Laatste! (no2) op bezoek in cafe Sante bij no. 3: Spijkerbak terwijl WDPS een soort thuiswedstrijd had in de Eendenkooi.

Spijkerbak-Goeie Laatse!
Cafe Sante hoor ik u zeggen, want het oudste cafe van Leiden de Spijkerbak was uiteraard jarenlang de thuishaven van het gelijknamige team. Na de wisseling van eigenaar, bleek dat de darters zich niet meer zo thuis voelden en zo verhuisden ze naar een andere thuis locatie.

In deze clasch tussen 2 achtervolgers van koploper Alphia Tigers, gingen Boy en Remco van start. Zo als al jaren het geval tussen beiden klasbakken, werd het weer een zeer spannende pot. Na de 1-0, D16 Remco,  volgde de gelijkmaker in het zelfde vakje. Na leg 3 en 4 die wederom om en om gewonnen werd, volgde de beslissende 5e. Boy nam hier in het voortouw en kon met een voorsprong van bijna 200 punten aanleggen voor de winst. In de  4 volgende beurten  was D8 echter een brug te ver voor Boy waarna Remco uiteindelijk via D5 de winst wegkaapte.

Marcel nam het hierna op tegen Walter. De Spijkerbak coryfee, goed in vorm,  overwon Walter . Na 1-0 en 2-0 , volgde in de 3e leg met Walter op zijn hielen, een hele knappe 64 finish zodat het 2e wedstrijdpunt voor de thuisploeg was. Piep nam het vervolgens op tegen Fer. Nadat beiden via D16 voor de 1-1 tussenstand zorgden, zette Fer een tandje bij en won de partij met 3-1 door D1 en D16 te raken zonder dat Piep nog kansen  kreeg.  Hans kwam in de laatste single partij tegen Rene moeilijk los.  Het was het rap 2-0 voor de thuisspeler ondanks dat Hans in leg 2 een fraaie 180-er raak mikte. Hans wist echter de aansluittreffer te produceren door D6 te raken. De 4e leg was toch weer voor Rene  via D10, zodat na de 1e ronde een 4-0 stand op het bord stond in het voordeel van de Spijkerbak.

Koppels en teamgame: Boy en Piep namen het op tegen Marcel en Rene . Het SB koppel nam via D4 de leiding. Ook leg 2 werd dezelfde finish een prooi voor de thuisploeg. Boy gooide vervolgens 68 uit voor de aansluiter. Maar uiteraard via D4 maakte de Spijkerbak een einde aan deze pot.

Partij  2 bleven de zelfde GL speler staan nu tegen Remco en Fer.  Via 2x D16(!) nam Remco het voortouw (1-0) Hierna volgde een memorabele leg voor de Goeie Laatsten! Boy opende met 140, Piep volgde met 180 en de 3e beurt zette Boy met een 121 score de boel weg op 60. Uiteindelijk werd met de 14e pijl D10 (Boy)gevonden, de beste leg van het jaar. Via D11 (Piep) namen de gasten hierna de voorsprong. Helaas ging deze pot toch verloren doordat Remco en Fer via D1 en D2 de winst als nog binnen wisten te halen. Hans en Walter gingen hierna voor eerherstel tegen dezelfde SP koppels. Wally (via tops) gooide de 1e leg binnen. Hierna was het toch weer Fer (D12) en 2x Remco die 2x D10 wist te raken voor de 3-1. Die laatste leg mikte Walter 3x tegen het ijzerwerk van het bovenste vak voor ge gelijkmaker. Dit ter zijde. De laatste koppelpot werd een zeer spannende. Na de 0-1 (Hans 58 finish) volgde de veteranen dubbel (3) van Rene. Na 1-2 en de 2-2 , miste GL een aantal matchdarts voor de 1e winst voor deze avond. Het mocht niet zo zijn want Rene finishte knap 60 voor de 8-0(!).

Uiteindelijk kwam (het toch wel verdiende) punt er toch voor Goeie Laatste! In de teamgame kwam de opgebouwde voorsprong niet in gevaar want Hans gooide ruim op tijd voor de naderende ts via D16 de hatelijke nul van het bord. Einduitslag 8-1……

Wat De Pot Shaft behield de koppositie (welliswaar met een wedstrijd meer gespeeld) voor de beiden concurrenten van Rossum Tweewielers en de Dikke Mug na een 7-2 winstpartij tegen rode lantaarn drager  Eendje Nog?

Komende week de laatste ronde voor de korte winterstop. Op dinsdag 17-12 speelt GL! uit tegen de runner-up in de 3e div. van vorig jaar Hou’M Nat Hoor. En op dezelfde avond treffen Dat Kan Nooit! en Wat De Pot Shaft elkaar ook in Leiden.

Peter vd Heijden