Meerburg JO15-4 presteert uitstekend bij internationaal toernooi

3 juni 2018 21:15

Afgelopen zaterdag deed Meerburg JO15-4 mee aan het het internationale toernooi in Kerkrade dat dit jaar voor de 30ste keer werd georganiseerd. Er deden teams uit heel Nederland mee en ook uit Duitsland en België. Het toernooi begon met poulewedstrijden en de beste teams ging door naar de kwartfinale. Omdat er maar één eindwinnaar zou zijn, speelden teams uit alle verschillende klassen tegen elkaar.

Van de vijf poulewedstrijden werden er drie gewonnen en twee gelijk gespeeld. Met 11 punten en zonder een doelpunt tegen te krijgen, werd Meerburg winnaar van de poule. In de kwartfinale moest Meerburg het opnemen tegen de JO15-1 van de organiserende vereniging Kerkrade-West. Op het hoofdveld zat de tribune vol met spelers en ouders van de andere teams van Kerkrade-West die (o.a. door Meerburg) al uitgeschakeld waren, wat in ieder geval zorgde voor de luidruchtigste wedstrijd die we ooit gespeeld hebben.

De sfeer op het veld was ook gespannen. Meerburg begon beter aan de wedstrijd, zette Kerkrade-West vast op eigen helft en domineerde het spel. Thijs miste de eerste grote kans, waarna de frustratie bij de verdedigers van Kerkrade-West tot steeds grotere hoogte steeg. Pjotr werd in kansrijke positie getorpedeerd en Thijs werd terwijl hij al voorbij de keeper was onder het gras geschoffeld. Ook toen Guus doorbrak probeerde de laatste man Guus van achteren neer te leggen. Guus werd wel geraakt, maar bleef staan en schoot Meerburg op 1-0 voorsprong. Dit bleek het beslissende doelpunt te zijn, omdat Kerkrade-West geen kansen kreeg en Meerburg de kansen miste.
Prijs
In de halve finales stonden twee Duitse en twee Nederlandse teams. Meerburg moest het opnemen tegen 1. FC Mönchengladbach 1894 JO15-1, dat als oudste West-Duitse vereniging niet alleen een rijke geschiedenis kent, maar ook een maatje te groot bleek voor het 34-jaar jongere RKVV Meerburg JO15-4. Met kunst- en vliegwerk werd de nul een kleine 10 minuten gehouden zonder zelf tot een fatsoenlijke aanval te komen. Deze halve finale werd uiteindelijk met 0-2 verloren en Mönchengladbach won vervolgens ook overtuigend de finale en daarmee het toernooi. Je moet het een keer meemaken om in een toernooi uitgeschakeld te worden door Duitsers. Als achtste wedstrijd van dag moest Meerburg tegen het Duitse FSV Salmrohr JO15-1 spelen om de derde plaats. Opladen voor de troostfinale bleek moeilijk en opeens waren er de pijntjes. De wedstrijd moeten we maar snel vergeten en Meerburg werd dus vierde en kreeg daarnaast de fair play beker.

Eindelijk slapen
Meerburg bleef na het toernooi overnachten in tenten bij de voetbalvereniging van Kerkrade. Maar eerst werd er pizza gegeten bij het Roda JC stadion waar we ons als ramptoeristen gedroegen. Bij de voetbalvereniging bleef het nog lang gezellig in de kantine waar de toernooi-organisator ook DJ bleek te zijn met een voorkeur voor Duitse muziek. Maar zelfs toen de DJ al lang en breed klaar was, duurde het nog lang voordat het rustig werd in de tent van Meerburg JO15-4. De volgende dag waren de oogjes bij het ontbijt wat kleiner dan de dag ervoor en er werd zo her en der geklaagd over stijve benen en spierpijn van de acht wedstrijden van de voorgaande dag.

Paintball
Maar de ogen gingen al snel open toen er gepaintballd moest worden. En degenen die hun ogen niet snel genoeg open hadden, kwamen terug met een paar gele verfspatten. Na het paintballen was er nog even tijd om te zwemmen in de Maas en frites te eten voor lunch. Toen zat een heel geslaagd weekend erop.
Zwemmen