Meerburg pakt de derde periodetitel

21 mei 2023 8:00

Redactie

In de vierde klasse A stond de derby tussen SJZ en Meerburg op het programma. De dorpsderby tussen de twee voetbalverenigingen uit Zoeterwoude is zaterdagmiddag gewonnen door RKVV Meerburg. Uit in Zoeterwoude-Dorp scoorden de spelers uit ‘de Rijndijk’ vijf doelpunten. Het eerste elftal van SJZ scoorde er vier waarmee het 4-5 werd in het voordeel van Meerburg. Zo is de derde periodetitel een feit en dat mag gevierd worden.

Vierde klasse A (zaterdag)- Het ontbrak op Sportpark Haasbroek aan helemaal niets. De zon scheen, de taart van SJZ voor de tegenstander was er weer, iedereen was goed gemutst, het programmaboekje stond vol leuke teksten en wetenswaardigheden over de derby, de bierpomp deed zijn werk, voor de meezinger na afloop was gezorgd en de hoofdrolspelers maakte er een ware happening van. De derby SJZ – Meerburg op 20 mei stond daarnaast in het teken van het Prinses Máxima Centrum en er werd geld opgehaald voor het goede doel. Tenslotte werd er ook nog eens voldaan aan het verzoek van beide clubs om geen vuurwerk af te steken vanwege eventuele niet misselijke boetes. Dat knalwerk bleek ook helemaal niet nodig, want daar zorgden de beide teams wel voor.

Dus ging iedereen laat in de middag of in de avond met een meer dan tevreden gevoel naar huis. Natuurlijk, Meerburg was wellicht het meest gelukkig want een derby winnen staat nu eenmaal op het verlanglijstje van elke club. Als dat dan ook nog lukt met 4-5 na een 3-1 achterstand dan is het feestje helemaal compleet. Toch kende de vijftigste derby louter winnaars. Meerburg pakte de periodetitel en gaat dus op voor verlenging van het seizoen. Dat SJZ ook nacompetitievoetbal gaat spelen, is eigenlijk ook al zo goed als zeker. Enkel een wonder kan de ploeg van Arie van Duijn afhouden van het toetje.

Het hoofdprogramma van de dag leverde een waar spektakel op. Niet dat beide ploegen talrijke hoogstandjes in huis hadden, maar vanaf minuut 1 tot in de extra tijd kon het duel alle kanten op en bleef het spannend. Soms werden de grenzen opgezocht, maar nimmer kwam het in de buurt van uit de hand lopen. Een opstootje hoort er zo ongeveer bij, maar bovenal werd er veel respect voor elkaar getoond. De spelers van SJZ en Meerburg vermaakten en verdienden een pluim, zo ook alle vrijwilligers die even zo vrolijk participeerden op deze fraaie dag.

Al snel kwam Meerburg op voorsprong via Max van Steen. Hij mocht aanleggen vanaf elfmeter na een licht vergrijp van Guus de Goede jegens Lars Barthen. Kort daarna was het echter alweer gelijk omdat een vrije trap van Jari van Kampen zomaar binnen viel bij de tweede paal. De voorsprong kwam er vervolgens ook voor de thuisploeg omdat Van Kampen met een prima loopactie de verdediging van Meerburg te slim af was.

Daarna golfde het spel op en neer. De spelers van SJZ vonden elkaar wel iets makkelijker, maar het waren toch de gasten die voor de pauze wat kopkansen kregen voor de gelijkmaker. Het bleef voor de pauze bij 2-1 en op dat moment was er al sprake van een voldoende voor de amusementswaarde.

Na de rust ging het echter helemaal los over en weer en leverde de 50ste derby een krankzinnige ontknoping op. Vlak na rust nam SJZ meer afstand via Marc Griffioen. Joey Vink zette Van Kampen prima weg en diens voorzet werd door de rechtsbuiten gedecideerd binnen gewerkt. Meerburg leek een aangeslagen bokser, maar dat was slechts schijn. Een kwartier later was het namelijk 3-4! Eerst knalde Van Steen snoeihard binnen en vijzelde de puntspeler zijn moyenne aan doelpunten nog maar eens op. Vervolgens was het de beurt aan Julian van Haaster om gelijk te maken en daarna zette Barthen zijn handtekening onder de assist bij een doelpunt van Luc Schade.

De koek was echter nog niet op en er kwam meer uit de trommel. Twee minuten nadat Meerburg voor de tweede keer een voorsprong te pakken had, kopte Griffioen binnen in een verlaten doel na defensief geklungel bij de Rijndijkers. Nu was er weer vreugde in het SJZ-kamp en het dak ging eraf toen Griffioen vervolgens de 5-4 binnen werkte. Dat feestje ging evenwel niet door omdat de vlag omhoog was gegaan voor buitenspel (beluister de interviews na afloop).

Na wat geduw en getrek en wat prenten, waaronder de tweede voor Mike Hensing, kwam er alsnog een winnaar. Barthen, die terug kon kijken op een uitstekend optreden, had op de valreep nog een heerlijke actie in huis en daarmee werd Oscar Koek voor de vijfde keer geklopt. SJZ probeerde nog eenmaal aan te zetten, maar nu bleef het bij de negen treffers na een meer dan gedenkwaardige derby, met dank aan beide ploegen.

Bron: PR en Communicatie