Meerburg en Roodenburg delen de punten

5 maart 2023 13:15

Redactie

Vierde klasse A (zaterdag)- Een wervelende start, een spectaculaire comeback en een doelpunt ver in de blessuretijd: de wedstrijd tussen Roodenburg en Meerburg had het allemaal. Wie na het eerste half uur geen geloof meer had in punten voor de bezoekers, gaf juist de thuisploeg geen kans meer na de late 3-4. Uiteindelijk deelden de ploegen de punten door een late treffer van Roodenburg.

Vorig jaar speelde Meerburg nog mee om het kampioenschap, terwijl Roodenburg vocht voor lijfsbehoud. Dit seizoen bevinden beide teams zich in de middenmoot. Maar door een versterkte degradatieregeling zullen drie clubs direct degraderen en spelen de nummers 10 en 11 nacompetitie. Voor zowel de Leidenaren als de Rijndijkers is het dus zaak om de benodigde punten binnen te blijven halen.

Roodenburg begon voortvarend, de eerste aanval was al direct raak. Youssef Er-Rabt kreeg de bal aan de zijkant van de zestienmeter. Met een bekeken schot vond hij de verre kruising, waarna de bal via de binnenkant van de paal in het doel belandde. Nog geen vijf minuten later verdubbelde de thuisploeg de voorsprong zelfs al. Achraf Azarfane reageerde scherp op geklungel in de defensie van Meerburg en maakte oog in oog met de goalie geen fout: 2-0.

Meerburg leek het helemaal kwijt in het begin van de wedstrijd. De aanvallers van Roodenburg hadden vrij spel voorin en vonden elkaar makkelijk. Nog binnen het halfuur werd het zelfs 3-0. Er-Rabt vond, wederom via de binnenkant van de paal, het net. Daarna leek er wel iets te gebeuren bij Meerburg. De uitploeg werd wat feller en begon beter te voetballen. Kansjes voor Max van Steen en Floris Hazenberg leidden aanvankelijk nog tot niets, maar het toonde wel wil. Vlak voor rust was het dan toch Van Steen die scoorde. De Leidse grensrechter vlagde voor buitenspel, maar de scheidsrechter ging hier niet in mee.

Een goal kort voor rust kan een mentale tik zijn. Dit leek ook nu het geval. Meerburg kwam gemotiveerd de kleedkamer uit en wist wat het te doen stond. Al snel was daar de aansluitingstreffer. Een mooie aanval over meerdere schijven eindigde bij Hazenberg, die de bal fraai over de doelman schoot. Niet lang daarna was het diezelfde Hazenberg die zijn ploeg op gelijke hoogte kopte. Hij promoveerde een fraaie voorzet van Jonathan Sierat tot doelpunt.

Vervolgens moesten de supporters bijna een half uur wachten op het volgende doelpunt, wat leidde tot wat sarcastisch gemor op de tribune. Eerst was het Tom Klumperman die de paal raakte, maar vijf minuten later was het Van Steen die tekende voor zijn tweede treffer. De comeback van Meerburg was daarmee compleet. Wederom werd er gevlagd voor buitenspel en andermaal ging de leidsman hier niet in mee. Dit leidde tot de nodige commotie op het veld. Gelukkig mochten alle tweeëntwintig spelers op het veld blijven staan.

Meerburg verdedigde de laatste minuten met man en macht. Er waren kansen voor counters om de winst veilig te stellen, maar deze werden niet benut. Roodenburg zette ondertussen alles op alles om de gelijkmaker te forceren. Diep in de blessuretijd viel de 4-4 dan toch. Een corner werd niet goed verwerkt, waarna Yassine Bensalah zeer alert reageerde. Hij schoot de bal hoog in het doel en zette daarmee de eindstand op het scorebord.

De neutrale kijker heeft genoten van de doelpuntrijke wedstrijd, maar zowel Roodenburg als Meerburg hoopte toch op meer dan één schamel puntje. Meerburg staat nu op een nacompetitieplek, terwijl Roodenburg met hetzelfde aantal punten wél veilig staat momenteel. De blauw-zwarten gaan komend weekend op bezoek bij Kickers’69. Meerburg krijgt Woubrugge op bezoek. Het blijft ongekend spannend in deze klasse.

Bron: Leidenamateurvoetbal