Happering bij Meerburg 1

20 november 2022 12:30

Redactie

Er zijn van die wedstrijden die gewonnen moeten worden om bovenin mee te (gaan) draaien. Dit was er zo een. Twee voetballende, balvaardige ploegen staken elkaar de loef af. Maar ook was duidelijk te zien dat de druk van het moéten winnen mee speelde. Er ging namelijk veel fout aan beide kanten. Zeker in de passing en de afwerking.

De eerste kans was voor Meerburg. Tom Klumperman zette vanaf links voor op Otis Derksen die recht in de handen van de doelman van Nicolaas Boys schoot. Derksen had hier koelbloediger moeten zijn. Twee minuten later was het bijna aan de andere kant raak. Een corner werd slim genomen door de bal terug te leggen op rand zestienmetergebied waar Luke van Veen ongezien kwam ingelopen. Van Veen mikte alleen veel te hoog en de gastheren werden niet afgestraft voor hun onoplettendheid.

Zo begonnen de eerste vijf minuten veelbelovend, maar het paniekvoetbal nam meer en meer toe. Lange halen naar voren, over de zijlijn en ongecontroleerd overspelen naar elkaar zorgde ervoor dat beide ploegen de bal welhaast continu cadeau gaven. Wel volgde een mooi moment na twintig minuten voor de bezoekers uit Nieuwveen, toen een lange pass door de lucht ineens op de slof genomen werd door Sven Hoogervorst. Zijn lef werd niet beloond maar zijn bedoeling was meer dan goed. De Zoeterwoudse keeper ving de bal met speels gemak.

Vervolgens werd er weer fout op fout gestapeld en werd balbezit te simpel weggegeven. Het ging al richting de rust en Meerburg moest zich zorgen gaan maken. Voetballend waren zij wellicht iets beter maar het was allemaal niet krachtig genoeg. Beide ploegen wilden niets weggeven en dat mag ook in zo’n belangrijke wedstrijd. Maar door hun angst om punten te verspelen, creëerden zowel de thuisploeg als Nicolaas Boys te weinig.

Na rust werden de duels feller uitgevochten. Duidelijk namen de kemphanen geen genoegen met een punt. Meerburg kwam een paar keer gevaarlijk op met linksback Martin Jasperse, maar meer dan een corner of een schot in het zijnet leverde het allemaal niet op. Captain Ramon Weijers drukte de bal nog af met een dropkick vanaf een meter of dertig, maar zijn poging vloog een meter over het vijandelijke doel. De bezoekers probeerde het even later van afstand via Peter Burgmeijer, maar die hij had zijn vizier niet op scherp.

Ineens was er in de 70e minuut weer een onbewaakt moment aan de zijde van Meerburg. Dit maal profiteerde de Boys uit Nieuwveen optimaal. Vanuit een scrimmage leek het alsof de Zoeterwoudse defensie dacht dat de bal wel rustig in de handen van hun doelman Mike de Rooy zou belanden. Niets was minder waar. Gouden wissel Michael Heemskerk aarzelde niet, kwam tussen de verdedigers door en volleerde de bal langs De Rooy. Met deze 0-1 achterstand gingen de gastheren het nog moeilijker krijgen. Het was zo’n wedstrijd waarin het gewoon net niet lukte.

Weijers probeerde het een aantal keer met indraaiende vrije trappen vanaf zowel de linker- als de rechterkant, maar tot twee keer toe deed Julian van Haaster hier te weinig mee. Invaller Nigel Henssen trok nog goed voor maar een effectief vervolg bleef uit.

De onrust sloeg toe bij de Rijndijkers. Ook op de bank. Meerburg voerde de druk op richting het doel van Nicolaas Boys maar de gasten gaven niets meer prijs. Verbaal pepten ze elkaar op om die drie punten binnen te harken en dat werkte. Na negentig minuten kou, spanning en emotie floot arbiter Johan van der Luijt voor het einde en werd de overwinning gevierd door de ploeg uit Nieuwveen. Het is aan Meerburg trainer Jelle Korbee en zijn manschappen om te gaan bepalen hoe ze dit soort moeilijke wedstrijden in het vervolg wél over de streep trekken. Aan de hoopgevende serie kwam zo een einde en dat betekent vooralsnog een zevende stek en dus een plaats in de middenmoot voor de Rijndijkers.

Bron: Leidenamateurvoetbal