Meerburg stelt orde op zaken

10 november 2022 17:30

Redactie

Vierde klasse A (zaterdag)- Op de thuishaven van de Leidse studentenploeg liet Meerburg gisteren zien zich niet comfortabel te voelen in de kelder van de vierde klasse. Na een wat ongelukkige maand oktober, met het nodige blessureleed, begonnen zij voortvarend aan november met een 0-6 overwinning op LSVV.

Aanvoerder van Meerburg Ramon Weijers was dik tevreden maar vond de winst ook noodzakelijk: ,,Wij hebben al jaren de ambitie om naar de derde klasse te promoveren. Wat dat betreft moesten we winnen vandaag. We hebben te veel punten gemorst in de afgelopen weken.”

Eigenlijk was het nooit een wedstrijd op de Kikkerpolder. Binnen twintig minuten stond het 0-4 dankzij een hoofdrol voor Julian van Haaster. De  eerste drie doelpunten nam hij voor zijn rekening en bij de vierde liet hij de eer aan Tom Klumperman. Zo makkelijk sneden de Zoeterwoudenaren door de Leidse verdediging.

LSVV-er Gerben Groenendijk had er geen goed woord voor over: ,,We moeten ons kapot schamen. Het is algemeen bekend dat wij maar een keer per week trainen. Dan kom je wel eens te kort. Maar als je je in het begin van een wedstrijd zo weg laat zetten dan klopt er iets niet. Elk steekpassje van Meerburg resulteerde in een doelpunt.”

Groenendijk verzon geen woord van zijn betoog. Ervaren mannen als Freek Jansen en Jos va Beuningen aan LSVV kant probeerden hun ploeggenoten in een ritme te coachen maar tevergeefs. Het moet ook wel gezegd worden dat alles lukte bij de bezoekers. Ballen werden goed ingespeeld, openingen werden opgemerkt en geen bal leek ongelukkig van de voeten te stuiten. Daarnaast gaven de Rijndijkers echt niets cadeau.

Weijers noemde dit een bewuste keuze: ,,Wat ik al zei, wij waren gebrand op de overwinning. We stonden als een huis en kozen er voor om met onze backs hoog op het veld te staan om zo constant druk naar voren te houden. Daarin verslapten we niet alleen liet LSVV dit ook wel makkelijk gebeuren.”

Nog ruim voor de rust stak Klumperman Frenk van Huis weg die voor nummer vijf tekende voor Meerburg. Met wat kunst- en vliegwerk kregen de studenten een aantal vrije trappen mee maar meer balbezit was er bijna niet voor hen. Aan het einde van de eerste helft leken zij een knappe eretreffer te maken. Vanaf links kwam er een assist op Jiddo Doornenbal, die binnentikte in de korte hoek. Echter ging de vlag van de grensrechter omhoog voor buitenspel en werd het doelpunt afgekeurd. En zo ging het enige lichtpunt van de wedstrijd voor de Leidenaren weer als een nachtkaars uit.

De tweede helft verliep iets anders maar dat had meer met de bezoekers te maken. Weijers: ,,Wij wilden eigenlijk op dezelfde voet doorgaan als in de eerste helft maar dat lukte niet meer zo.” LSVV kwam na rust iets meer aan voetballen toe maar zoals eerder gezegd gaf Meerburg niets prijs. Het was een onbegonnen zaak voor de gastheer. Dat werd nog bevestigd door het laatste doelpunt van de wedstrijd van invaller Bauke Doeven (0-6). Groenendijk afsluitend: ,,We hadden een aantal jongens van het zesde erbij maar die deden het prima. Afgelopen donderdag hadden we een hoge opkomst op de training waar het er fanatiek aan toe ging dus daar lag het ook niet aan. Zoals vandaag mogen we gewoon niet meer voor de dag komen.”

Weijers: ,,Wij moeten nu een stijgende lijn laten zien. We hebben een hoop pech met blessures maar dit seizoen is onze selecte breed genoeg om dat op te vangen. Blessures mogen geen excuus zijn wat dat betreft. Onze scorende spits Max van Steen bijvoorbeeld is afgelopen week geblesseerd uitgevallen op een training. Maar Julian nam die taak uitstekend over met een pure hattrick vandaag.”

Bron: Leidenamateurvoetbal