Doek gevallen voor Meerburg 1

7 mei 2017 22:00

Op de een na laatste speeldag deze competitie, is Meerburg 1 voor de 3e keer in de historie gedegradeerd naar de 3e klasse. Ook de vorige 2 keer dat Meerburg in de 2e klasse uitkwam, was het verblijf daar slechts 1 seizoen. Door de nederlaag bij Groeneweg werden alle sprankjes hoop de grond in geboord voor nog een escape via de nacompetitie.

Meerburg begon deze laatste uitwedstrijd van het seizoen zonder sterkhouders, vd Voort, Weijers en Laan die allen in burger langs de kant stonden. De opdracht  was duidelijk vandaag:  winst, in de hoop dat de enige concurrent die evt. ingehaald kon worden, DOSR, ook niet zou winnen.
Al na 4 minuten had de op links geposteerde Jorge Bonekamp de openingstreffer voor de in het blauw gestoken Meerburgers op zijn schoen. De inzet van de lange spits verdween echter centimeters voorlangs nadat hij zich knap langs de back gewurmd had.
Een minuut later was het wel raak, toen corner van de Jong via vd Poel door Jeroen Verboon binnengewerkt werd!
De intentie was duidelijk maar Meerburg vergat door te drukken. Hierdoor nam Groeneweg langzamerhand het initiatief over wat na een kwartier al in de gelijkmaker leek te resulteren. De 100 % kans vlak voor het doel van Bom, werd door de goallie knap met de voet gekeerd. De wedstrijd verliep hierna wat vlakjes zonder dat beide ploegen in de buurt kwamen van de goal. Toch kwam de thuisploeg op gelijke hoogte. Nota bene uit een aanval van Meerburg waarbij de bal knullig verspeeld werd door Justin de Jong, volgde een counter die uiteindelijk in het net tot stilstand kwam.
Trainer de Roode liet ogenblikkelijk reservespeler  Frits Muller warmlopen en de Jong kon een minuut later naar de kant. Broer Boris incasseerde vlak hierna een gele kaart wat weer een wedstrijd schorsing gaat opleveren. Verder leverde de 1e helft nog een kansje op voor zowel Meerburg (schot via de keeper over van Sjors Brandsma) en ook Groeneweg zag wederom een 100% kans gestopt worden door Bom.

Meerburg drong in de 2e helft van meet af aan in de wetenschap dat dus alleen een overwinning enige soulaas kon bieden. Dit leverde al gauw een grote mogelijkheid op voor Mats van der Poel. Hij slaagde er alleen niet in om de grond liggen doelman van de thuisclub te passeren, door tegen hem aan te schieten. Hierna werd Groeneweg, wat slim de counter hanteerde,  steeds gevaarlijker. Een 2 tal prima kansen waren echter niet besteed aan de voorwaartsen die eigenlijk voor geen enkel belang meer zijn laatste thuiswedstrijd afwerkte.
Meerburg wisselde nog van Diemen en Bonekamp voor resp. Sietse loos en Daan Beckerhoff. Resultaat leverde dit niet op, integendeel zelfs want de thuisploeg wist uit een van die counters de 2-1 op het bord te brengen. Met in de wetenschap dat DOSR zijn wedstrijd met een 0-3 voorsprong en tegen 10 tegenstanders in de knip had, ging de wedstrijd als een nachtkaars uit. Degradatie voor de Meerburgers was een feit.

Na een redelijk verlopen 1e helft van het seizoen, wist de ploeg van Ron de Roode na de winterstop, slechts 1 keer te winnen en werden er 2 gelijke spelen behaald.  Veel te weinig om te kunnen overleven. In met name de duels tegen de directe concurrenten voor de onderste plekken, ging de Meerburg equipe steeds ten onder. Ook werd de ploeg opgezadeld met ongelofelijk veel kaarten wat steevast schorsingen opleverden. Dit kwam de stabiliteit zeker niet ten goede.....

Met nog 1 thuiswedstrijd voor de boeg, tegen Wippolder as zondag, zullen de wonden gelikt moeten worden om weer uit te gaan zien naar de derby's die gaan komen in de 3e klasse komend seizoen. Met welke samenstelling de Meerburg ploeg dit zal gaan doen, is nog niet bekend gemaakt . Zeker is dat wat vaste waarden gaan stoppen o.a. door werkzaamheden.

Peter van der Heijden.