Dubbelslag Meerburg selectie !

3 april 2016 23:30

Zondag 3 april werd een gouden dag voor de Meerburg senioren selectie. Allereerst werd het 2e elftal op 4 wedstrijden voor het einde, reeds kampioen en ging het 1e team door waar ze al lang mee bezig zijn : winnen! zodat ook hier het kampioenschap lonkt.

Meerburg 2 voldeed aan de verwachtingen door middenmoter Altior er onder te houden in de uitwedstrijd op het fraaie complex in Langeraar. Bij winst was de ploeg van Luan Kameri verzekerd van het kampioenschap en dus was het  een duel van de waarheid voor het Meerburg team. Na een nerveuze start was er de 1e kans voor Jordy Paap. Na een door de Altior keeper losgelaten kopbal van Gidion Loos lag de openingstreffer op zijn voeten. Helaas schoot hij de bal van dichtbij over. Toch werd de rust bereikt met een 0-1 voorsprong doordat Chris Bovenlander na een heuse scrimmage doel trof.

In de 2e helft waren de zenuwen verdwenen en kwam een goed voetballend Meerburg op een 0-2 voorsprong. Dit middels een pingel van Frits Muller die onberispelijk in de uiterste hoek belandde. De spanning werd enigszins opgevoerd door een onverwacht tegendoelpunt van de thuisploeg. Hierna behoedde doelman Dennis van Polanen zijn ploeg met een katachtige reactie voor de gelijkmaker. Vervolgens speelde het Meerburg team de wedstrijd geroutineerd uit en kon 4 wedstrijden voor het einde het felbegeerde kampioenschap binnengehaald worden! Onder het toezien van bijna het gehele bestuur en een flink aantal supporters, brak hierna een spontaan feestje uit op het zon overgoten Altior complex.

Voor meer foto's van de kampioenswedstrijd van Meerburg 2: kijk HIER.

Op naar de volgende wedstrijd,  die van Meerburg 1 uit tegen WVC. Vorig seizoen werd er nog tegen deze ploeg (toen nog Alkmania) een forse nederlaag geleden. Deze zondag was er echter 1 ploeg die heerste en dat de koploper van de 3e klasse A.  Reeds na 5 minuten had de topscoorder aller tijden namens Meerburg,  Joep van Vuren de 0-1 op zijn schoen . Helaas belandde de bal vrij voor de keeper op diens uitgestoken been na een vrije doortocht via een snel genomen vrije trap van aanvoerder Joeri van der Voort. De openingstreffer bleef zodoende uit waar de Meerburgers gedurende de 1e helft het meest recht op hadden op basis van het vertoonde spel.

Halverwege die 1e helft leek Yannick de Groot toch de score te openen maar een inzet van jongste Meerburger belandde op de edele delen van de WVC doelman die wel een zeker lijkend doelpunt voorkwam met deze pijnlijke redding!  Het bleek uitstel van executie want na een half uur spelen werd Meerburg topscoorder van dit seizoen via een WVC verdediger na een vrije trap van v d Voort in stelling gebracht. Koelbloedig schoof Mats van der Poel de verdiende 0-1 tegen de touwen. Helaas net voor rust een gele kaart (wegtrappen van de bal na een fluitsignaal) voor van Vuren, wat hem een wedstrijd brommen (komende week) oplevert.

In de 2e helft begon de lijstaanvoerder wederom overtuigend. Na een fraaie individuele actie van de Groot belandde de bal via de keeper bij van der Poel die echter net naast mikte. Ook Duuk van de Meer miste 10 minuten later een aardige kans door een halve volley net naast te pegelen. Pas in de 60-ste minuut diende de 1e goede kans voor de thuisploeg zich aan. Een kopbal van zeer dichtbij smoorde echter op een Meerburg verdediger waarna keeper Bom de bal eenvoudig kon oprapen. Het spel werd er niet beter op en de dominantie van de Zwart-witten verdween langzamerhand.

Het was daarom een geschenk uit de hemel dat Meerburg na een handsbal al dan niet binnen de beruchte lijnen een vrije trap precies buiten  de 16 meter mocht nemen. Het werd een prooi voor Ramon Weijers die de bal perfect over de muur in de hoek kogelde ....0-2.

Nog geen 2 minuten later werd door een benutte strafschop van WVC-er Sander Jelmers de spanning teruggebracht. Toch lieten de Meerburgers zich hierdoor niet van de wijs brengen. Een kopbal op de lat van Christiaan Laan voorkwam een vroegtijdige beslissing.  Hierna deelde jonge scheidsrechter nog wat gele kaarten uit maar gescoord werd er niet meer. Het resulteerde in een 1-2 overwinning wat betekende dat de voorsprong op de ranglijst behouden bleef op naaste achtervolgers Alphen en Teylingen die ook hun beide wedstijden wonnen.

Aanstaande zondag zal Meerburg  in de derby tegen MMO bij eventuele winst, naarstig uitkijken naar de wedstrijd van beide achtervolgers, die die dag tegen elkaar uitkomen. Maar onafhankelijk van dat resultaat is de inmiddels verkregen voorsprong van respectievelijk 6 en 7 punten op beide ploegen een fraai vooruitzicht voor de resterende 5 wedstrijden!

Peter van der Heijden.